Friday, July 31, 2009

Pekan Rabu Dong

Pekan Sehari @ Pekan Rabu Dong, Raub, Pahang


Nasi kerabu, nasi ayam dan nasi impit dijual serendah RM1.00 dan RM2.00 sebungkus

Daerah atau bandar Raub terletak di sebelah barat negeri Pahang Darul Makmur. Jarak antara Kuala Lumpur dan Raub adalah kira-kira 110km atau kira-kira 265km daripada Kuantan. Dahulunya Raub terkenal dan kaya dengan lombong emas. Raub mempunyai 7 mukim iaitu Batu Talam, Sega, Semantan Ulu, Dong, Ulu Dong, Gali and Tras.

Seawal jam 6 pagi, peniaga-peniaga ini memulakan aktiviti menjual-beli pelbagai produk tempatan

Kampung nenek ( atau wan) saya terletak di mukim Dong. Apa yang menarik tentang mukim Dong ini adalah Pekan Rabu yang diadakan setiap hari Rabu pada sebelah pagi. Peniaga-peniaga kecil ini menjual pelbagai jenis makanan tempatan, buah-buahan, sayur-sayuran segar serta ikan-ikan sungai seperti ikan sembilang (penduduk tempatan memanggilnya ikan kalang), ikan patin, dan ikan talapia.


Antara sayur-sayuran segar yang dijual adalah pucuk manis, pucuk paku, maman, ulam raja, pucuk labu dan pelbagai ulaman lain seperti petai, jering dan kerdas.

Tapai pulut yang dibungkus dalam daun keladi

Harga makanan yang dijual di sini juga murah dan berpatutan. Antara makanan tradisional yang paling saya gemari di sini adalah tapai pulut (yang dibungkus dalam daun keladi atau daun pisang), laksam, nasi kerabu, buah kepayang, buah perah, lemang, lemang labu, kuih bakar dan kuih peria dan rojak.

Gula Kabong yang dibalut dengan daun kelapa menambah keharumannya
Antara produk tempatan yang amat sukar diperolehi di tempat lain, tetapi mudah didapati di Pekan Rabu Dong ini adalah gula kabong. Ianya seakan gula Melaka, namun kemanisan dan keharuman gula kabong ini lebih menarik berbanding gula Melaka.

Penghasilan gula kabong di mukim Dong, Sega dan Ulu Dong ini amat terkenal di kalangan penduduk tempatan, terutamanya ketika bulan Ramadan (digunakan untuk membuat bubur) dan musim perayaan (untuk membuat dodol). Baru-baru ini, gula kabong juga telah menapak selangkah lagi maju ke hadapan dengan pengkomersialannya dan dipasarkan di dalam kotak yang lebih menarik yang sesuai dijadikan buah tangan, cenderamata dan hadiah.


Tidak jauh dari Pekan Rabu Dong ini terdapat pusat rekreasi Pulau Chekas dan Lata Jarum. Ia merupakan antara destinasi pelancongan menarik untuk seisi keluarga. Lata Jarum suatu ketika dahulu amat popular dengan kes Mona Fendie dan kematian Datuk Mazlan.


Kejernihan dan kesejukan air sungai di Pulau Chekas dan Lata Jarum pasti menggamit pengunjung untuk ke sini semula.

Tuesday, July 28, 2009

Iklan dan Karya berkualiti Yasmin Ahmad


Yasmin Ahmad
1 Julai, 1958 -25 Julai, 2009
Dipetik dari Blog Yasmin Ahmad, 12 Mac 2009:
"It's been a bit crazy. In the last four weeks, I've shot 14 commercials for Earth Hour, one for AirAsia, and just last week, one for the Singapore government.And in between, I attended one meet-and-greet session for the second release of "Muallaf" in Singapore, and two pre-release screenings of "Talentime"Yes, it's been crazy. And I'm deliriously happy. Alhamdulillah."

"Agaknya orang yang buat iklan ni ingat kita bodoh, apa", kata Mak Ara, salah seorang makcik kepada Yasmin Ahmad beberapa tahun yang lalu sebelum Yasmin Ahmad menceburi bidang pengiklanan. Juga petikan dari blog Yasmin Ahmad.

Mungkin apa yang diperjuangkan oleh Yasmin Ahmad selaku penulis skrip dan pengarah filem serta iklan ini ada benarnya. Orang pemasaran (marketing people) hanya mementingkan apa yang boleh dijual kepada pengguna dan cuba menarik pengguna membeli dengan adanya saluran media seperti pengiklanan. Orang pengiklanan (advertising team) pula bertungkus-lumus memerah ide-ide yang kreatif supaya dapat menarik penonton dan pengguna mencuba dan seterusnya membeli sesuatu produk.

Seperti yang ditulis dalam blog Yasmin, pengguna dan penonton sekarang amat peka dan semakin pandai menilai sebelum membeli sesuatu barang, dan mereka agak susah untuk diperdayakan melalui pengiklanan. Contohnya, pengguna sekarang ni mungkin lebih bijak jika mereka menonton iklan produk pemutih kulit atau losyen kulit yang mengekploitasi wajah Pan Asia. Tapi hakikatnya, berapa ramai rakyat Malaysia yang berkulit putih yang sesuai menggunakan produk tersebut.

Atau pun iklan kereta yang lebih kompak dan ekonomikal yang mempamerkan seorang perempuan memandu kereta kecil tersebut. Tapi hakikatnya, makcik tersebut mempunyai ramai anak untuk disumbat menaiki kereta tersebut. Itulah antara fantasi dan realitinya dunia pergiklanan dan pemasaran...

Mungkin kerana itulah, Yasmin Ahmad menceburi bidang pengiklanan dan menggunakan kreativiti, pengetahuan psikologi serta kebijaksanaan beliau untuk menghasilkan iklan-iklan hebat yang menyentuh emosi penonton dan pengguna tanpa rasa tertipu dengan produk dan servis yang dijual oleh sebuah organisasi.

Kreativiti beliau boleh dilihat melalui kebanyakkan iklan komersil Petronas yang menyentuh perasaan para penonton terutamanya iklan semasa sambutan Aidilfitri atau musim perayaan utama. Iklan televisen dan filemnya terkenal di Malaysia kerana unsur humour, kasih dan sayang antara sempadan budaya.Hasil kerjanya pernah memenangi anugerah dalam dan luar Malaysia.

Di dalam industri perfileman, Yasmin, bagaimanapun banyak mencetuskan kontroversi apabila pandangannya terhadap isu sosial yang difilemkan secara keterbukaan,tidak dapat diterima sesetengah pihak. Beliau dikritik hebat semenjak filem pertama dia, ‘Rabun’ telah disunting dalam 2003 diikuti oleh ‘Sepet’ (2004), ‘Gubra’ (2006), ‘Mukhsin’ (2006), ‘Muallaf’ (2008) dan Talentime (2009).


Tiada siapa akan lupa setiap iklan pendek arahan beliau yang menghiasi kaca televisyen saat menjelangnya sambutan hari kemerdekaan dan perayaan utama negara saban tahun. Iltizam Allahyarham untuk memupuk perpaduan tulen kalangan masyarakat melalui karya seni yang sinikal ternyata berjaya menaut sanubari masyarakat. Antara iklan-iklan hebat yang menambat hati penonton dan tetap segar di ingatan adalah:
Iklan Petronas Hari Kemerdekaan (2007) - Percintaan Tan Hong Ming
Iklan Petronas Hari Kemerdekaan (2007)- Satu Warisan, satu matlamat
Iklan Petronas - Burung Murai dan Iklan Orang Tua Makan menggunakan Pinggan Plastik
Iklan Silky Girl - Amani dan Mawi
Iklan Merdeka Petronas (2007) - How To Spell Dinosaur.
Iklan Tahun Baru Cina (CNY) - Pelakon dari filem Sepet dan kedai burung di Ipoh
Iklan Petronas Hari Kemerdekaan (2008) - Afdlin Shauki menabung duit untuk anaknya
Iklan Maybank (2007) -Loghat bahasa Sarawak
Iklan Suratkhabar Lama
Iklan Telekom
Iklan TNB
Iklan Bolasepak Piala Dunia 2000 - Makan Bola, Tidur Bola
Iklan Petronas (1999)- Bertajuk 'forgiving' ( Yasmin Ahmad bersama Tan Yew Leong dari Leo Burnett telah dianugerahkan hadiah 'Best Director; Gold Award Winner' dalam anugerah 4th Malaysian Video Awards )

  • Biodata Yasmin Ahmad
    Name : Yasmin AhmadOccupation: Leo Burnett creative director / scripwriter / director / producerPlace of birth: Bukit Treh, Muar, JohorDate of birth: July 1,1958Husband: Abdullah Tan Yew Leong (married January 2003)Education and career• A graduate in arts, majoring in politics and psychology from Newcastle University, U.K.• Worked as a trainee banker in 1982 for just two weeks.• Worked for IBM as a marketing representative while moonlighting as a blues singer and pianist by night.• Began advertising career as copywriter for Ogilvy & Mather.• Joined Leo Burnett in 1993 as joint creative director with Ali Mohammed and eventually promoted to executive creative director at Leo Burnett Kuala Lumpur.
    FilmsRabun, Sepet, Gubra, Mukhsin, Muallaf, Talentime• Also responsible for numerous Petronas ads and Singaporean commercials
    Achievement highlights• Bintang RTM 1975 runnerup• Most Original Story and Best Film (Malaysian Film Festival 2005 – for Sepet)• Best Film (27th Créteil International Women’s Film Festival, France – for Sepet)• Best Asian Film (18th Tokyo International Film Festival, Japan – for Sepet)• Best Film (Global Chinese Golden Arts, Malaysia – for Sepet)• Best Screenplay, Best Film (Malaysian Film Festival 2006 – for Gubra)• Silver (Netpack Festival, Indonesia – for Mukhsin)• Best Film – Grand Prix award by Kinderfest International Jury and Generation K-Plus category Crystal BearSpecial Mention (Berlin International Fim Festival, Germany — for Mukhsin)• Best Asian Film (The Cinemanila International Film Festival, Philippines — for Mukhsin)
Pada 23 Julai 2009, Yasmin tiba-tiba pengsan ketika membentangkan kertas kerja di Sri Pentas, TV3. Beliau dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Pakar Damansara dan menjalani pembedahan di kepala. Cecair di kepala dikeluarkan bagi mengurangkan tekanan disebabkan otaknya yang membengkak. Darah beku di otak kerana saluran darahnya yang pecah. Rundingan diadakan dengan Datuk Johan Jaafar (Pengerusi Eksekutif Media Prima Bhd) untuk menghasilkan filem dan tayangan berbentuk komersial bertemakan Satu Malaysia dan perpaduan kaum.

Beliau kemudiannya dihantar ke Pusat Pakar Perubatan Damansara. Para doktor berjaya menstabilkan beliau sebelum membuat pembedahan kira-kira jam 6 petang untuk mengurangkan bengkak di otaknya.Yasmin mempunyai darah tinggi dan mungkin menjadi punca beliau mendapat serangan angin ahmar.


Setelah tidak sedarkan diri selepas menjalani pembedahan tersebut, Yasmin akhirnya kembali ke rahmatullah pada 25 Julai 2009, pukul 11.25 malam.


Kini,Malaysia kehilangan 1 lagi permata dalam dunia seni. Tidak keterlaluan sekiranya ramai yang akan merindui buah tangan pengarah kreatif itu terutamanya untuk iklan-iklan menjelang hari kemerdekaan dan sambutan Hari Raya Aidlfitri , Ogos dan September ini.

Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau,amin.Al-Fatihah~~

Marketing Hero Notes:
Saya tidak berminat untuk membicarakan kisah kontroversi beliau, tetapi saya amat mengagumi bakat dan anugerah semulajadi yang beliau perolehi yang diketengahkan. Ianya menjadi idola bagi penerbit filem, penulis skrip, pengarah iklan serta filem yang lain. Malah, banyak syarikat2 gergasi multinasional berlumba-lumba cuba mendapatkan air tangan dan sentuhan Yasmin Ahmad.
Untuk membaca kisah-kisah silam beliau dalam dunia perfileman, seni dan sastera, sila layari laman berikut:
http://yasminthestoryteller.blogspot.com/
http://yasminthefilmmaker.blogspot.com/


Thursday, July 23, 2009

Ulangtahun Perkahwinan ke 35

Julai 2009
Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 35
buat ayahanda Hj Sahari dan bonda Hjh Noraini
daripada anakanda-anakanda:
Norshahniza dan Anuar
Shahnizam dan Nurul Ain Ain
Norshahnita dan Mohd Hazali
Shahnizal dan Norfazillah

Bulan Jun dan Julai merupakan tarikh penting dan bulan menyambut hari ulangtahun kelahiran bagi 4 orang wanita dalam keluarga saya. Bonda Noraini pada 21 Julai, adinda Nita pada 15 Julai, adik ipar Fazillah pada 8 Julai dan saya sendiri pada 28 Jun.Semuanya berbintang Cancer.
Minggu lepas kami sempat menyambut ulangtahun kelahiran atau Hari Jadi mereka ketika mengadakan majlis doa selamat dan menyambut puasa di rumah bapa saudara di Raub. Kami turut membuat kejutan untuk kedua ibu-bapa kami sempena ulangtahun perkahwinan mereka yang ke-35.
Semoga Allah panjangkan jodoh kedua ibubapa kami, dikurniakan kesihatan yang baik kepada mereka berdua untuk melakukan lebih banyak ibadat serta dikurniakan keluarga yang bahagia dan harmoni. Amin.

Thursday, July 16, 2009

Sampling and Free Drinks


Sampling Activity @ Mahkota Parade
11-12 July 2009
Samples is one of the main consumer promotion tools. Apart from samples, there are so many promotional tools like coupons, cash refunds, price packs, premiums, advertising specialties, patronage rewards, point-of-purchase displays and demonstrations, contests, sweepstakes and games.

Normally, a company or an organisation will do sampling in order to introduce a new product or to create new excitement for an existing one. Some samples are free: for others, the company charges a small amount to offset its cost. One thing for sure, sampling is the most effective but most expensive promotion tool.

FYI, REVIVE Isotonic Drink is a new generation of re-hydrating isotonic drink which comprises a special formulation of vitamins B and electrolytes to efficiently re-hydrate and replenish body fluids. This isotonic drink has shown potential to significantly help revive and sustain the performance of active people and sportsmen alike.REVIVE is available in three packaging sizes namely 325ml can, 600ml PET, and 1.5L PET, at all retail outlets nationwide. Price ranges from RM1.50, RM1.90 and RM3.50, respectively.



I had a chance to witness and see this sampling activities twice at Mutiara Damansara (in April) and Mahkota Parade (last week). How did I know about this event? Yes, from newspaper advertisement. Basically, the mechanic or sampling procedure is that the consumer will be given a Revive 1.5L bottle for free if they bring and swap any old Isotonics drink to the promoter. However, it is limited one bottle or FOC drink per customer and only those above 12 years old are eligible for this free sample.

From my observation, when they mentioned any old isotonic drinks, most of the customers or consumers will buy or bring 100 Plus isotonic drink (competitor's product). I do not really understand the purpose of this sampling as from my point of view, it does not really serve the purpose of increasing their sales or profit or even their market share. Perhaps, the advantages that this company gains are brand recall and create a hu-ha or excitement to their consumer as well as gain some pocket money by selling the recycle canned or plastic bottle which they had collected for the day.
If your company's objectives are about sales incremental volume, slightly positive growth in marketshare and changes in consumer behavior or drinking habbit, therefore, I don't really agree or support with this kind of promotional tools. As a multinational company, I believe they will try to save or cut down the marketing cost (especially during current downturn economic period) and try to kill two birds with one stone.
I realised that most of the consumer who did not bring the old isotonic canned or bottle from home had bought it from nearest coffeshop, vending machine, news agent, Watson, provision shop and other F&B outlets. And these consumers bought 100 Plus brand, instead of Revive from these outlets. As I saw about 80-90% of the big giant dump bin was filled with100 Plus canned and PET bottle. Maybe these outlets are not selling Revive at all or they might be running out of stock. Here, 100 Plus product was sold out in most of the outlets within the vicinity of the sampling activity. 100 Plus should thank to Revive team for running this kind of activity which help to increase their sales volume and revenue.
If I were to run this sampling activity, I will amend the mechanic that consumer has to bring ONLY Revive old drink in canned or bottle, in order to swap with FOC Revive 1.5L. It helps to sell the product and increase the market share. Prior to that, the company need to ensure that all shops or outlets sell Revive and have sufficient stock before hold the event.
If you were to do sampling for the sake of trying it out to consumer and to get their response, the company can just do it at any hypermarket, supermarket, and large provision shop. Once they taste the drink, they can just grab a bottle or a can or a carton of the drink. But, those consumer who had swap and get the FOC drink, i guess it is worth of money and value since a bottle of Revive is sell around RM2.70 to RM3.50 per bottle.

Marketing-Hero Note:
  • Before conduct any sampling activity, please ensure the availability of the new product and stock availability at the outlets.
  • Focus on the objective of the sampling and revise the mechanic or promotional tools if does not give any benefits to the company
  • The sampling team or manager must ensure that they set up their sampling booth at the right place and at the right time i.e. at the main entrance, in front of the main stage in the shopping complex, or near to the supermarket for consumers' easy reach to buy the product etc.
  • To measure the effectiveness of this tool, a company should review their market share (from A.C. Nielsen) and calculate the ROIM (return on marketing investment).

Wednesday, July 15, 2009

Mobile Advertisement /Billboard


Wrap advertising (also known as mobile billboard) is the marketing practice of completely covering (wrapping) a vehicle in an advertisement, thus turning it into a mobile billboard. This can be achieved by simply painting the vehicle surface, but it is becoming more common today to use large vinyl sheets as decals. These can be removed with relative ease, making it much less expensive to change from one advertisement to another. Vehicles with large, flat surfaces, such as buses and light-rail carriages, are fairly easy to work with, though smaller cars with curved surfaces can also be wrapped in this manner.

If you visit Malacca town, you would be able to see a double decker bus (pls see picture above) especially around Banda Hilir. It is targeted for tourists who wish to go for sight-seeing around Malacca town. With a minium pay of RM5.00 per ride, you will be taken for a short tour to attractive and interesting historical place in Malacca.


Refer to Wikipedia, Outdoor Advertising Magazine said that outdoor mobile media billboards have a 97% recall rate, and 96% of survey respondents thought mobile advertising is more effective than traditional outdoor advertising. Product Acceptance and Research said 94% of respondents recalled seeing the Mobile Billboard, with 80% recalling the specific advertisement; the billboards resulted in a sales increase of 107%.

Besides the double decker bus in Malacca, tourist can easily get and find trishaw in Malacca town. Normally, a trishaw (a three-wheeler) tour will cost you around RM40.00 per hour.The trishaw was a common means of transport back in the olden days in Malacca. No doubt,a telecommunication company like Digi has shown their support to this strong icon of our rich cultural history and at the same time promoting their brand.




According to the trishaw's (known as "beca" among local people) owners or operators, they received RM50.00 per month from the sponsored company for advertising their brand on the trishaw. The company also gave other premiums and equipment like T-shirt, seat cover as well as umbrella or parasol to the trishaw's owner. Therefore, while promoting a traditional vehicle to the tourists, it helps to establish and advertise company's brand in a creative way of advertising.

Marketing-Hero Note:
  • To be a good marketer, one has to be creative and innovative to promote the services and products as well as it's brand to make it competitive advantage.
  • There are so many ways of doing advertising to promote and introduce the products. And so many things out there that need to be discovered and explore that you have to try out.

Eco-Tourism

Taming Sari Tower
A New Tourist Attraction in Melaka
12 July 2009

Menara Taming Sari which was opened on 18th April 2008 has become another unique attraction for Melaka. The tower is located in Jalan Melaka, Banda Hilir. The vision to built Menara Taming Sari was inspired by Chief Minister of Melaka, Datuk Seri Mohd Ali bin Mohd Rustam. The 110 meter viewing tower was designed based on the legendary Taming Sari Keris, used by the Malay legendary warrior Hang Tuah.




Menara Taming Sari was the First Revolving “Gyro Tower” in Malaysia and this title is endorsed by Malaysia Book of Records. Menara Taming Sari started construction in August 2006. The original site for Menara Taming Sari is at the Melaka River Banks but due the recovery of the ancient artifact, the site was moved to Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah tennis court. The tower is built with advanced Swiss technology, and is said to have the ability of absorbing earthquakes measuring 10 richter scales. The air-conditioned viewing cabin will be able to accommodate 66 people at one time.


The admission charges for Menara Taming Sari are:
RM 20 for Adults
RM 10 for Children (under 12 years of age)
However, 50% discount will be given to Malaysia citizenship.

The Menara Taming Sari provides the opportunity for tourists to view the city of Melaka and beyond at a glance; you will see the whole city, the historical sites and other major buildings instantly! You can witness sea activities from the imposing height of 80 meters.



Although this was my first visit to Menara Taming Sari, but it reminds me to this kind of observation's tower in Sentosa Island,Singapore which I had visited in 2007. Most probably, they get the idea from Sentosa Island. The Tiger Sky Tower (previously known as the Carlsberg Sky Tower) is free-standing observation tower on Sentosa. At a height of 110 metres above ground and 131 metres above sea level, it offers visitors a panoramic view of Sentosa, Singapore, and the Southern Islands. On a clear day, the view extends to parts of Malaysia and Indonesia. At ground level, visitors enter a large disc-shaped airconditioned cabin fitted with glass windows all round. The cabin then revolves slowly as it ascends the column of the tower. The cabin has a capacity of 72 visitors. The Sky Tower, Sentosa Island was opened on 7 February 2004.



Skytower- Sentosa Island

As for the tourists, if possible, try to arrange a visit as early as ticket counter open in the morning. It is quite a long queue during weekend or school holiday. Or else, try to visit Menara Taming Sari during weekdays or non-peak hour or period.


Marketing-Hero Note:

For further details, kindly access to: http://www.menaratamingsari.com/

Perhaps, the Melaka State Government should give special discount for students to encourage them to visit Menara Taming Sari and arrange some cultural activities here to promote Melaka as they just celebrated 1st Anniversay of UNESCO World Heritage City


Tuesday, July 14, 2009

Sasaran Pengguna


"What is your target market?"
" What is your segmentation?"
" Who is your target market?"

Siapa sasaran pelanggan anda jika anda mempunyai produk untuk dijual? Atau anda mempunyai perniagaan sendiri yang menjual barangan, perkhidmatan dan idea? Kepada siapakah harus anda sasarkan produk tersebut?

Mungkin bagi syarikat-syarikat gergasi atau syarikat multi-nasional, mereka amat peka dan meletakkan sasaran pelanggan mereke sebelum menjual produk mereka. Tetapi, ada juga sesetengah syarikat yang telah mempunyai atau meletak sasaran pelanggan. Namun mereka salah meletak sasaran pelanggan/pembeli. Mungkin mereka sasarkan produk ini kepada mereka yang tidak memerlukan sesuatu produk.

Ini lah antara kelemahan sesebuah syarikat jika mereka gagal mensasarkan kumpulan pelanggan mereka.

Baru-baru ini saya berkesempatan untuk mengunjungi sebuah pusat membeli-belah di Melaka. Ketika mengunjungi sebuah gerai yang terletak dalam pusat membeli-belah tersebut, suami saya disapa dan ditarik oleh penjual atau promoter lelaki. Beliau hendak memberi demonstrasi dan menunjukkan cara menggunakan sejenis losyen muka dan badan.

Selepas penerangan yang terperinci diberi oleh promoter lelaki (Encik X) tersebut, saya bertanya kepada Encik X, " Encik nak jual losyen dan nak suruh suami saya beli losyen ni ke?"
Jawab Encik X, ya.
Saya bertanya semula, " siapa sasaran pelanggan Encik X? Lelaki ke perempuan?". Encik X jawab, "semua orang, tak kisah sesapa pun, asalkan mereka beli".

Saya tanya semula, " dah ramai ke lelaki beli produk ni setelah Encik membuat demonstrasi kepada mereka"? Encik X kata, tak ramai sangat.

Saya katakan kepada Encik X bahawa team beliau perlu peka dengan siapa sasaran pelanggan mereka dan mengulangkaji tingkah laku dan respons dari prospek. Bukannya pakai hentam je panggil sesiapa untuk beli produk kosmetik tersebut.
Pada fikiran saya, mereka ni akan membazir masa, duit dan tenaga jika mereka membuat produk demo, tapi tersalah golongan pelanggan atau pembeli. Dah la penat buat demo, tapi pelanggan atau pengunjung tu tak berminat nak beli. Dah tu pulak, mereka ni tak pernah pakai losyen seumur hidup mereka pun. Mungkin kalau mereka sasarkan kepada golongan wanita, ada kemungkinan golongan ini akan membeli.
Dan selain dari itu, produk yang digunakan untuk demo pun tak la membazir. Kan itu sebahagian daripada kos pemasaran jugak. Takkan nak buat demo sampai 10 botol untuk 100 orang pakcik-pakcik atau golongan lelaki, tapi akhirnya mereka tak beli juga.
Bukan saya maksudkan golongan lelaki tak minat nak beli alat-alat kosmetik, alat kecantikan atau losyen ni, cuma kekadang mereka ni malu juga kalau nak beli di tempat-tempat yang terbuka macam ni.
Dan antara sebab lain kenapa mereka perlu lebih fokus kepada kaum wanita, sebab wanita, ibu, girlfriend,awek ni lebih banyak mempengaruhi pembelian sesuatu barangan....(opps...kekadang duit pun mak-ibu-ummi yang control perbelanjaan harian atau mingguan tau).
Selain daripada tu, Encik X ni sibuk menyebut produk atau losyen beliau ni baik dan berkesan untuk memutihkan kulit... Hmm... tapi dia buat demo pada lengan suami saya. Macam mana nak nampak hasilnya dalam 2 minit sebab warna asal kulit lengan tu memang tak cerah pun. Dah buat comparison /perbandingan dengan lengan yang sebelah lagi yang tak buat demo tu, confirm, tak nampak langsung perbezaan hasilnya. Tak meyakinkan langsung pengguna untuk membeli kan..
Akhirnya kami berlalu pergi tanpa membeli produk tersebut....
Nota Marketing-Hero:
1) Perlu promoter yang pandai bercakap untuk buat demo. Bukan saja pandai bercakap, tapi yang cerdik dan pandai supaya tak 'auta' dalam memberi penerangan kepada pelanggan, sebab pelanggan pun lebih pandai menilai zaman sekarang ni.
2) Pastikan sasaran pelanggan anda tepat, bukan setakat tangkap muat je. Sebaik-baiknya buat kajian sebelum memasarkan produk baru tentang pelanggan anda.

Monday, July 13, 2009

SuaRasa TV9 Carnival


Special Event Program by TV9 at Tg Mas, Muar
4-5 July, 2009


If TV3 is synonym with “Jom Heboh” carnival, TV9, a subsidiary of Media Prima is synonym with “Suarasa TV9” carnival. Recently, TV9 held two days event of Suarasa TV9 carnival at Tg. Mas, Muar. One of their main aim is to expose and be closed to their target customers (which is mainly Malay), as their slogan is “Dekat di Hati”.
Apart of live TV recording at the venue, they also presented their TV crew, TV celebrities, TV hosts and singers. Few canopies had been put up and the crew set up the backdrop of small TV studio like Pondok-pondok, Halaqah, 999, and many more.
Besides, they also have sales carnival from private organizations like London Biscuit, Danish Cookies, Silky Girls, Fair and Lovely as well as some SMEs.

Celcom was their co-partner or co-sponsor. Therefore, one huge canopy that sell Celcom products had been set up there. They have lucky draw, goodies bag and some premium items offered to their customers.
An interesting event that took place during the two days event was eating durian competition which was organized and sponsored by FAMA and MOA. Each participant was given 5 minutes to open up and eat three durians approximately one kg each.
And of course, the climax of this event was the concert which was performed by local artistes.

It is good to have a big exposure and publicity of local brands and products. But bear in mind, is it not cheap to rent the days canopy. It can cost you as expensive as RM10,000.
Marketing-Hero Note:
Like advertising and sales promotion, public relations is a vital link in a progressive company's marketing comunication mix. Corporations or organisations are usually willing to participate in this kind of event to promote, persuade and remind their customers of their products. At the same time, they can generate more sales revenue, advertise their new and existing product in TV as well as get direct feedback and comments from their customers, despite the higher cost of rental for two days event.

Friday, July 10, 2009

Makanan Tempatan

Keenakan Mee Bandung Muar
4 Julai 2009

Baru-baru ini saya berkesempatan menikmati Mi Bandung Muar yang sangat enak dan lazat. Saya pernah terbaca mengenai Mi Bandung Pak Abu di dalam blog seorang blogger sebelum ini. Dalam blog saya sebelum ini, saya juga pernah menyatakan Mi Bandung Pak Abu adalah antara Mi Bandung yang popular di Muar.

Selepas menemani suami berjumpa seorang pelanggan di Parit Jawa, Muar, kami terus ke Tanjung Emas, Muar. Kami bersepakat untuk menjamu selera makan tengahari di Medan Selera Tanjung Emas. Kebetulan pula pada hari tersebut ada pertandingan wau, Roadshow Celcom dan Roadshow Sua Rasa TV9. Jadi, ramai pengunjung dari Batu Pahat, Segamat, Kluang, Melaka dan Pagoh yang turut ke sana.
Ketika sedang berjalan di Medan Selera Tg Emas untuk melihat menu dan mencari tempat duduk, saya terpandang sebuah gerai No 9. yang menjual mi bandung. Hati terpanggil untuk mencuba mi bandung di sini.

Melihat pada keratan akhbar yang digunting dan ditampal di depan gerai, saya dapat mengagak bahawa gerai ini amat popular dan sering dikunjungi oleh selebriti dan ahli-ahli politik yang terkenal. Menteri Besar Johor dan Timbalan Menteri Malaysia juga pernah menikmati mi bandung Pak Abu ini. Dan turut kelihatan dalam keratan akhbar adalah Chef Wan dan beberapa artis tanahair.
Rupa-rupanya Gerai No 9 ini adalah diwarisi dan dikendalikan oleh anak-anak Pak Abu. Manakala Pak Abu menjalankan perniagaan mi bandung di sebuah restoran di bandar Muar (kalau tak salah saya di Jalan Abdullah).

Dah jadi macam program jalan-jalan cari makan pulak pada hari tu. Saya sempat memesan ABC (Air Batu Campur) dan sepinggan mi bandung. Manakala suami memesan mi goreng.


Saya juga berkesempatan membeli perencah segera mi bandung ini yang berharga RM10.00 sepeket untuk 7 orang makan. Sebelum pulang, kami juga mengunjungi tapak jualan dan pameran karnival SuaRasa TV9. Bila perut dah kenyang, hati pun jadi girang......


Nota Marketing Hero:
Rasa bangga kerana produk makanan tempatan sudah dikomersialkan dan dipasarkan ke luar negara. Kesungguhan usahawan-usahawan bumiputera ini harus dijadikan contoh kepada mereka yang sedang mencari-cari peluang pekerjaan dan perniagaan. Sebagai contoh, Pak Abu yang mempunyai kemahiran memasak dan resipi mi bandung yang enak memasarkan pek perencah segera mi bandung supaya mereka yang tidak dapat berkunjung ke gerai beliau, turut sama dapat merasai keenakan mi bandung ini. Beliau turut menggantung "bunting" atau banting untuk mempromosikan produk ini beserta no telefon untuk dihubungi.

Friday, July 3, 2009

Birthday

Ulang Tahun ke 34
28 Jun 2009
Alhamdulillah, syukur kepada Illahi kerana saya dapat meraikan ulangtahun yang ke 34 bersama suami dan ahli keluarga baru-baru ini. Bila dikenang semula, ada kawan2 dan saudara- mara yang telah meninggalkan dunia ini ketika usia masih muda. Syukur Alhamdulillah kerana saya masih diberi kesempatan menghidup udara segar di bumi ini.

Orang selalu kata, kehidupan itu indah..hidup di bumi ini adalah sementara.. hidup kita di dunia ni singkat je. Oleh itu, sebagai seorang Muslim, saya sentiasa berdoa untuk diri saya sendiri, kedua ibu bapa saya, adik-beradik saya, suami, saudara-mara , kawan-kawan, rakan sejawat dan guru-guru saya agar diberi kesihatan yang baik sepanjang hidup di dunia ini agar dapat beribadat sebanyak mungkin. Dan andai kata kita dijemputNya terlebih dahulu, mohon agar ditempatkan kita di kalangan orang-orang yang beriman.


Sebenarnya, saya menyambut tanggal 28 Jun di Tasik Kenyir. Tapi kek pun tak ada dalam hutan tu. Walau bagaimanapun baru-baru ini saya sempat pulang ke kampung dan meraikan secara kecil bersama suami, mak, abah, adik beradik dan anak saudara di KFC Bentong. Ianya merupakan kenangan manis yang tidak dapat dilupakan, kerana inilah kali pertama menyambut ulangtahun selepas bergelar seorang isteri. Lebih manis lagi, dapat menyambut bersama yang tersayang kan..kan...

Terima kasih kepada kawan-kawan, famili dan rakan-rakan sejawat yang telah memberi ucapan, doa dan hadiah untuk saya. Semoga kalian semua juga akan panjang umur dan diberkatiNya selalu.



Eko-Pelancongan: Tasik Kenyir


XPDC Memburu Kelah Merah di Tasik Kenyir
(Bahagian I)
27-30 Jun 2009


Apa ada di Tasik Kenyir? Itu lah persoalan yang diajukan kepada saya oleh beberapa orang rakan. Mungkin bagi kaki pancing, tasik Kenyir ini sinonim dengan ikan-ikan sungai yang liar dan hampir pupus. Namun, bagi bukan kaki pancing, mungkin keindahan semulajadi yang tersendiri ciptaan Yang Esa merupakan daya tarikan ke sini.

Bila saya mengatakan kepada rakan-rakan bahawa saya hendak bermalam di Tasik Kenyir yang tiada kemudahan teknologi terkini seperti TV, Radio, Internet, Playstation dan sebagainya, mereka seakan terkejut. Ada juga yang perli buat apa susah-susah masuk hutan... ikan pun banyak kat pasar.... Ada juga yang menyatakan ketidaksanggupan duduk sehari atau dua hari atau tiga hari di dalam hutan dan tasik yang terputus dengan dunia luar.
Mungkin kerana terlalu taksub dengan segala teknologi canggih atau kerana terlalu manjakan diri dengan segala kemudahan yang ada kini, kekadang kita lupa diri. Manusia zaman dulukala, sebelum kita hidup atas dunia ini bersusah-payah untuk mencari makanan. Nak makan sayur, kena tanam sayur, petik pucuk ubi, petik pucuk paku.... Nak makan ikan pulak, kena memancing atau menjala.. nak makan ayam, kena sembelih ayam dan cabut bulu ayam sendiri.. Mana ada kemudahan macam zaman moden sekarang ni.


Bila sesekali kita masuk hutan, kita akan menghargai apa yang kita ada sekarang. Dan kita juga belajar erti kesusahan untuk mendapatkan sesuatu. Tapi itu sebahagian pengalaman hidup yang mendewasakan kita. Mungkin juga ilmu yang kita dapat masa duduk di dalam hutan dan di tasik ini mengajar kita macam mana nak 'survive', hidup bekerjasama, sabar dan pelbagai nilai murni yang lain.

Bagi pembaca yang belum pernah ke sini, sedikit info untuk dikongsikan bersama. Tasik Kenyir merupakan tasik buatan manusia yang terbesar di Asia Tenggara. Taman Negara ini merangkumi tiga negeri iaitu Terengganu, Kelantan (di sebelah barat) dan Pahang (di sebelah selatan). Keluasan Tasik Kenyir ini adalah lebih kurang 209, 199 hektar. Ia turut mempunyai kira-kira 340 buah pulau-pulau kecil dan lebih 14 air terjun yang masih belum tercemar.

Taman Negara ini juga merupakan penempatan bagi haiwan-haiwan liar seperti gajah, harimau, burung enggang, babi hutan dan sebagainya. Ia juga menempatkan lebih 8,000 bunga pelbagai spesis, 2,500 pelbagai spesis pokok dan tumbuhan, serta 800 spesis orkid. Manakala bagi kaki-kaki pancing, Taman Negara ini kaya dengan spesis ikan seperti Lampam Sungai (Barboides), Kelah (Malaysian Mahsee), Toman (Snakehead), Kalui (Giant Gouramy), Sebarau, Tengas, Baung and Kelisa (Green Arowana).

Terdapat beberapa pintu masuk untuk ke Taman Negara ini. Antaranya ialah Jeti Gawi dan juga Empangan atau Stesen Jana Elektrik Sultan Mahmud Kuala Berang. Bagi pengunjung-pengunjung yang hendak ke sini, mereka perlu memohon permit di Pejabat Perhilitan di Kuala Berang atau di pintu masuk Taman Negara di Tanjung Mentong.



Surat permit kebenaran masuk ke Taman Negara dan mengambil gambar


Perjalanan kami bermula kira-kira jam 12.30 malam dari Bentong (sebuah kereta) dan Kuala Lumpur (3 buah kenderaan) pada tanggal 27 Jun. Kami melalui lebuhraya Karak, dan lebuhraya Jerangau-Jabor untuk ke Kuala Berang. Kami tiba kira-kira jam 6.40 pagi di Masjid Kuala Berang untuk solat subuh. Setelah bersarapan di gerai berhadapan dengan Pejabat Pos Kuala Berang, kami berangkat ke Stesen Jana Elektrik Sultan Mahmud.




Pemandangan empangan atau stesen jana elektrik Sultan Mahmud

Sebenarnya, ini merupakan kunjungan saya yang ke-empat ke Tasik Kenyir ini. Kali terakhir saya ke sini ialah pada tahun 2004. Mungkin kerana kesibukan kerja dan kesuntukan masa, membuatkan saya telah lama tidak ke sini. Dan saya sebenarnya bukan la kaki pancing atau peminat pancing. Cuma saya suka melancong, melawat tempat-tempat orang, mengambil gambar dan mencuba sesuatu yang baru serta minat sesuatu yang 'outdoor' dan 'adventure'. Sebab bagi saya, dengan cara ini, saya akan mendapat kawan baru, pengalaman baru serta ide-ide baru yang lebih segar.


Panorama indah Tasik Kenyir. Boat house (Rumah Bot) yang boleh disewa untuk bermalam di atas bot.

Setiba di jeti atau pengkalan Stesen Jana Elektrik Sultan Mahmud, kami diperiksa oleh pihak berkuasa. Dengan permit yang telah diperolehi terlebih dahulu, kami dibenarkan memasuki kawasan larangan ini. Rumah bot (boat house) telah sedia menanti kami. Sekitar jam 9.00 pagi, kami memunggah barang-barang ke atas bot. Kumpulan kami agak besar iaitu seramai 12 orang dari Bentong, Segamat dan Kuala Lumpur, manakala 4 orang awak-awak, penduduk tempatan dari Kuala Berang.


Sedang memungah barang-barang makanan untuk 4 hari 3 malam ke atas bot.

Kebetulan pada hari Sabtu tu, di jeti tersebut kami bertemu dengan tuan guru, Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang bersama team beliau yang juga menaiki bot untuk memancing. Tak sangka pulak, dapat berjumpa orang kenamaan di sini. Tuan guru ini juga merupakan seorang yang 'simple' dan peramah.

Sempat bergambar dengan Dato' Seri

Ketika dalam perjalanan dari Jeti ke Sungai Terengan yang memakan masa selama 4 jam, ada yang sempat melelapkan mata, ada yang sibuk mengikat mata kail, dan saya pula sibuk memasak untuk makan tengahari. Tengahari tu kami masak lauk yang simple sahaja iaitu ayam masak kurma serta ulam timun dan tempoyak. Saya dan abah turut menyediakan lauk udang masak merah untuk hidangan makan malam.

Bersedia untuk dihantar ke tebing Sungai Terengan untuk meredah belantara
Sebaik tiba di Sungai Terengan, kira-kira jam 2 petang, ahli team yang lain mula sibuk menyiapkan barang-barang untuk dibawa hiking atau treking di dalam hutan. 3 bot fiber kecil digunakan untuk menghantar mereka dari Tasik Kenyir ke tebing Sungai Terengan. Seramai 13 orang ahli XPDC memulakan perjalanan meredah hutan ini yang memakan masa 2 jam untuk sampai ke lubuk kelah.


Rasa di hati hendak jugak meredah hutan belantara ni, tapi atas beberapa sebab saya terpaksa membatalkan hasrat meredah hutan. Sebenarnya kita memerlukan kekuatan mental dan fisikal sebagai persediaan meredah hutan. Kalau pacat pun takut, tengok tapak kaki gajah dan kesan tapak kaki harimau pun dah cuak, macam mana nak duduk 3 hari dalam hutan. Saya respek dengan mereka yang cekal hati meredah belantara dan sungai, berhujan dalam hutan dan sampai melecek kaki untuk sampai ke lubuk kelah.

Memancing di atas boat house yang ditemani dengan bunyi unggas, burung dan ungka

Akhirnya, tinggal la saya, suami dan seorang awak-awak (namanya King) di Sungai Terengan ini. Nasib baik la ada 5 buah boathouse yang lain di situ, jadi tak la sunyi sangat. Ada dua buah boathouse yang lebih canggih di situ mempunyai kemudahan TV dan Astro. Sesekali di tengah malam, dengar jugak la keriuhan mereka yang sedang menonton bola.



Kesemua ahli XPDC yang masuk hutan ini mempunyai minat memancing yang amat mendalam. Kesemuanya boleh dikatakan telah mencapai tahap Amatur. Nak kata professional, mungkin dalam setahun dua lagi kot. Tapi alat-alat kelengkapan memancing mereka, mak aiii... dahsyatnya..beribu-ribu ringgit kosnya. Setiap bulan mereka ni akan pergi memancing di sungai, tasik dan laut.. erkk... kolam tak main la.... Mereka bukannya nak makan ikan ni sangat. Tapi keseronokan yang dicari adalah memancing, casting, dan macam-macam istilah kaki pancing yang saya sendiri pun tak faham. Macam saya ini hanyalah tahap beginner atau suka-suka sahaja.

Bagi suami saya pula, ini merupakan kali pertama beliau mengunjungi Tasik Kenyir ini. Bila tengok ikan lampam yang umpama jinak-jinak merpati ini, hati makin teruja untuk memancing. Saya ni sebenarnya geli nak pegang cacing. Sebab tu la kalau nak memancing pun, suami yang akan sangkutkan cacing di mata kail. Dan saya ni hanya peneman setia suami yang kaki pancing. Tapi bila dah tengok suami dapat 5-6 ekor ikan, hati makin melonjak-lonjak nak join dia memancing.

Anak ikan putih sebesar dua jari yang berjaya ditawan.

Mula-mula saya hanya pakai batang buluh je untuk dijadikan rod joran yang diikat dengan tali tangsi dan mata kail. Saya tak ada joran. Suami bawa tiga batang joran. Tapi saya tak berani nak usik joran dia. Dapat la lebih kurang 8 ekor anak ikan putih sebesar dua jari. Dapat la saya goreng ikan ini untuk hidangan makan malam.



Lama-lama memancing, makin seronok pulak bila mata kail mengena dan dapat menarik naik ikan. Malam tu, saya dapat naikkan lebih kurang 22 ekor ikan. Suami pulak dapat naik ikan baung, lampam dan belut.

Ikan lampam yang sukar dijinakkan turut dapat ditawan dengan nasi

Keesokannya, saya memancing lagi. Tapi guna nasi pulak. Saya duduk di hujung dapur dalam boathouse tu. Suami saya memancing di dek depan. Dapat la ikan lampam sebesar tapak tangan. Huhuhu... memang best... tapi yang tak bestnya, saya ni penggeli. Puas memikir macam mana caranya nak cabut mata kail dari ikan yang saya dapat tu. Rasa kesian pun ada nak cabut mata kail dari mulut ikan ni. Saya guna selipar untuk elak ikan ni dari melompat-lompat di hujung mata kail, dan saya guna kain buruk untuk pegang ikan ni. Mendebarkan.... nak minta tolong suami, dia tak nak pulak tolong..dia suruh saya buat sendiri.... nak tak nak, kena la berdikari.



Hari ketiga, saya dan suami mengajak King untuk pergi mandi di sungai berdekatan. Wah, airnya amat sejuk dan jernih sekali. Maklum la, kawasan ni belum tercemar lagi. Nampak batu-batu yang pelbagai rupa dan warna. Dalam perjalanan ke sana, kami kena menempuhi pokok kayu tumpang yang menghalang perjalanan kami. Amat mencabar kerana air cetek dan perlu mengelak agar bot tak tersangkut dengan tunggul kayu.


Kejernihan air sungai yang masih belum tercemar.

Kami menunggu ahli XPDC memburu ikan kelah merah untuk pulang ke bothouse pada petang hari ketiga (Isnin) tu. Ada kisah menarik dan suspen bagi ahli-ahli XPDC ini dalam perjalanan balik tersebut.... ikuti kisah seterusnya akan datang dalam Bahagian Kedua (Part II)

Nota Marketing Hero:

Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh layari laman web ini