Friday, November 18, 2011

Khidmat Masyarakat - Community Service by UiTM Segamat students

Membersihkan tanah perkuburan sebelum Hari Raya Haji

Tanggal 26 Oktober 2011 (Rabu) merupakan hari yang sungguh bermakna bagi pelajar-pelajar degree Islamic Banking dari UiTM Segamat ini. Ketika orang lain sedang enak berehat dan bersantai kerana cuti Deepavali, mereka pula kena berkhidmat untuk masyarakat di Kg Durian Chondong, Muar.
Dah habis kerja, kita makan pulak...makan pagi dan tengahari ditaja oleh Masjid

Walaupun program ini merupakan salah satu tugasan bagi mereka untuk menyempurnakan penilaian bagi subjek 'Personal Development', namun keikhlasan mereka mencurahkan tenaga dan bakti untuk aktiviti gotong royong ini harus lah dipuji.. Bukan sekadar membersihkan masjid, mereka juga turut membersihkan tanah perkuburan berdekatan dan balai raya di situ.


Membersihkan kolah air di masjid

Kerja amal seperti ini memerlukan keikhlasan hati  dari setiap peserta yang terlibat.Malah semangat berpasukan yang ditunjukkan oleh setiap peserta menambat hati penduduk kampung. Rata-rata penduduk kampung yang ditemui memuji usaha murni seperti ini dan mereka amat berpuas hati. Malah, pelajar2 ini turut menyumbangkan (sponsor) surah Yassin serta tiga buah almari bertingkat untuk menyimpan buku2 agama bagi kegunaan jemaah di masjid tersebut.
ISB -2293A yang sentiasa ceria bergambar di Masjid Durian Chondong

Turut bersama membantu aktiviti gotong-royong pada hari tersebut adalah KMC (Kapcai Motor Club) serta geng Anak Melayu Durian Chondong. Selain itu, JKKK Kg Durian Chondong yang diketuai oleh En Anuar Bin Hamzah, serta AJK Masjid Kg Durian Chondong turut bersama-sama membantu.
Bergambar kenangan di hadapan Muzium Bukit Kepong
Selain daripada itu, apa yang menariknya, Kak Ayu (Setiausaha Masjid) turut mengatur lawatan bagi pelajar-pelajar ini ke Muzium dan Balai Polis Bukit Kepong yang terletak kira-kira 3km dari Kg Durian Chondong. Lawatan ini sedikit sebanyak dapat membuka minda dan mata pelajar-pelajar akan sejarah dan peristiwa Bukit Kepong. Semoga semangat patriotik pejuang-pejuang tanahair negara turut membakar dalam hati dan jiwa pelajar-pelajar ini kerana merekalah harapan bangsa dan bakal pemimpin negara di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment