Friday, March 2, 2012

Menangkap Ketam di Port Dickson ( Hotel Lexis)

Ketam pertama yang masuk sangkar..ketam bunga
Anda pernah menangkap ketam? Tak kira la ketam batu ke..ketam bunga ke... asalkan namanya ketam...

Ini merupakan pengalaman pertama seumur hidup saya menangkap ketam di laut. Selama ni hanya tau beli ketam di pasaraya dan masak ketam je. Tak pernah terfikir pun nak tangkap ketam sendiri. Masa kecik-kecik dulu mak selalu masak ketam masak lemak cili padi. Tapi tak berapa pedas sangat sebab kami sekeluarga tak makan pedas. Atau pun buat ketam goreng...wow..memang sedap...

Especially bila balik kampung di Sitiawan, beli pulak ketam fresh yang baru naik dari laut, lagi la terangkat bila makan ketam goreng tu...
 
Yang bestnya, tak susah nak tangkap ketam kat depan mata ni. Sewa je sangkar ketam tu (tak ingat apa nama sangkar ketam ni), lepas tu masukkan umpan yang sungguh istimewa untuk menarik perhatian ketam tu. Dan ikat sangkar tu kemas-kemas sebelum turunkan atau campakkan sangkar tu ke dalam air. Sangkar ketam tu boleh je dimasukkan atau dicampakkan ke dalam laut dari balkoni bilik hotel tu..

Tak percaya boleh campakkan sangkar ketam dan joran (pancing) dari balkoni bilik je? Ya...ada....sungguh....dan tak tipu... Dulu macam tak percaya je bila orang bercerita...tapi bila dah pergi, baru percaya.
 
Lepas first trip tu ( awal Januari - selepas habis berpantang), pergi trip kali kedua dalam bulan yang sama (hujung Januari 2012)  dan bawa famili, mak abah dan adik2 serta anak saudara pulak sebab nak buktikan kat mereka... masing-masing amat teruja .... Trip kali pertama (4 beranak) kami sewa Deluxe Lower Water Chalet -Full Seaview (mengadap laut). Cuma kali ni sebab pergi dengan group yang lebih ramai, kami ambil dua unit Premium Water Chalet (setiap unit ada 1 katil King size dan 1 katil Queen Size) yang sebelah menyebelah. Cuma kedudukannya tak berapa best, dekat sangat dengan darat... So, bila air surut, tempat tu la yang paling awal surutnya, dan tak boleh nak memancing dan pasang perangkap ketam dari balkoni bilik. Kena pulak jalan sikit ke wakaf tengah yang disediakan.

Banyak jenis chalet disediakan. Pilih la yang mengadap laut.
 Umpan apa nak tangkap ketam ni? Special sangat ke? hmm..kalau kari kepala ikan kita biasa makan kan... tapi ketam ni makan kepala ayam pulak....agaknya itu menu yang paling lazat bagi sang ketam.. manusia nak makan ikan di laut...ketam pulak teringin nak makan ayam di darat... hmm...pelik-pelik... memula tergelak juga dan terkejut bila diberi kepala ayam untuk umpan ketam.. tapi bila umpan dah mengena...sangkar dah masuk ketam...huhuhu..terkejut dibuatnya...dan baru la percaya kehebatan kepala ayam ni.
Lantai kaca yang lutsinar dan bathtub yang besar
Bukan setakat boleh pancing dari balkoni bilik hotel je...malah boleh tengok air laut dari lantai bilik. Lagi la terkejut dan kagum dengan design bilik hotel ni..macam-macam yang unik dan menarik rupanya disediakan oleh pihak hotel untuk menarik minat pengunjung dan penyewa.

Mula-mula masuk bilik, dah nampak cermin atau kaca besar kat lantai yang boleh nampak air laut kat bawah hotel tu. Baby Annisa pun takut nak pijak atas lantai kaca tu.. bukan budak je takut, orang tua pun rasa seriau (kata orang utara) atau ngeri, takut, bimbang dan khuatir nak pijak lantai yang lutsinar ni...Waktu malam, nampak gelap je bila tinjau dari atas ke bawah. Bila siang, baru la nampak air pasang, air surut atau ketam berlari-larian (ketam berlari ke atau jalan mengiring?) dan ikan yang berenang-renang.
Enak beradu kedua-dua beradik.Macam tak nak bangun dah.. King size bed
Memang agak selesa di bilik ni. Dah la sejuk (sebab ada air cond). Angin sepoi-sepoi bahasa pulak. Tapi pada waktu malamnya hujan pulak. Bagi kaum ibu, tak perlu risau kalau ayah atau si suami nak memancing. Letak je joran kat balkoni..duduk la bertapa lama-lama di situ pun tak pe. Tak perlu risau pukul berapa suami nak balik atau anak menangis kat bilik. Malah, boleh join sama ngan suami untuk memancing dan check sangkar ketam.
Muka sedih sebab kena jaga joran ayah... ketam dapat 11 ekor je,,
Bath tub dalam bilik pun special. Boleh muat dua atau  tiga orang dewasa. Kalau kanak-kanak, empat atau lima orang pun boleh masuk. Memang besar dan boleh berendam lama-lama.
dah nak balik... ada chalet yang dua tingkat juga..
Mengadap laut.. merenung masa hadapan...
Unik nya lantai. Nampak ikan dan ketam..serta air pasang surut..

Mama...mama...fish...
Nasib kami baik sebab jumpa laman sesawang yang offer special price untuk sewa bilik hotel ni. Kalau nak sewa direct dari hotel, agak mahal jugak. Tapi boleh aje sewa direct kalau berkemampuan. Tapi kalau dapat yang lagi murah dan servis serta kemudahan yang diberi lebih kurang sama je, lebih baik ambil yang murah. Klik je kat laman ni:  http://www.legendwaterchalets.net/
 
Bagi yang nak mencari ketenangan jiwa, nak cari ilham buat lagu ke, buat research ke atau berbulan madu, boleh la duduk sini.. cari bilik yang hujung dan mengadap laut (sea view). Memang amat berbaloi keluar duit lebih sikit untuk dapatkan bilik ni. Ada banyak jenis bilik yang ditawarkan. Ada premium chalet, executive chalet, deluxe lower atau deluxe upper.Tapi yang mengadap laut ni lebih privacy, sebab tu harga mahal sikit. Untuk kaki pancing, ambil bilik hujung ni sebab kalau dekat dengan darat, air surut dah tak boleh memancing atau tangkap ketam.
 
Dari tingkap bilik boleh nampak joran... 24 jam joran di balkoni...

Bawa la segala keperluan... joran pun boleh, tak ada sapa nak marah.. pukat atau jaring pun boleh..
 Bila nak balik, terasa sayang pulak nak tinggalkan tempat ni. Hati meronta-ronta untuk datang kembali ke sini. Insya Allah, kalau ada rezeki, kami pasti kembali.
 
Dari balkoni kelihatan awan nano mendung menandakan hari akan hujan..

TIPS:
 1. Untuk kaki pancing yang nak memancing 24 jam, sewa je Deluxe Lower Water Chalet yang mengadap laut (full seaview) sebab bila air surut, tak terjejas langsung kedudukan joran anda. Malah, tak perlu risau kes-kes seperti tersangkut tali joran dan sebagainya.
2. Pastikan umpan yang anda bawa mencukupi kerana kalau dah tengah malam kehabisan stok umpan, susah nak cari umpan lagi di sini.
3. Bawa bekalan ubat nyamuk sebab ada kalanya nyamuk banyak. Dalam sesetengah bilik turut disediakan kipas dan ubat nyamuk.
4. Boleh booking dulu joran dan sangkar ketam dari owner chalet/person in charge, jika takut sangkar tersebut kehabisan. Kalau tak puas hati, booking dua sangkar ketam. Insya Allah, pasti mengena...
5. Bawa sendiri stok makanan yang mencukupi ke bilik. Dapat menjimatkan wang dan mengurangkan masa untuk keluar makan sebab masa yang berkualiti lebih banyak dihabiskan di bilik untuk memancing dan jaga sangkar ketam tu.
 

5 comments:

  1. cite pasal ketam tapi gambar ketamnya mana? ketam kat mana ketam?

    ReplyDelete
  2. as salam..nak tye..saya nak try sewa DUL melalui En Zack ni. Ok x dia ni..or ade tipu x? Tolong advice

    ReplyDelete
  3. En Zack ni okay... cepat bagi response.. saya dah dua kali menginap di situ bawa famili yang ramai.. tak cukup bilik pun dia boleh adjust tambah bilik... tip top...

    ReplyDelete
  4. gambar ketam?? boleh je guna encik google nak tengok gambar ketam.. lupa nak upload gambar ketam... malam dalam gelap ambil gambar, gambar blur..

    ReplyDelete
  5. eh...tu first picture ada gambar ketam bunga.. zoom in supaya nampak gambar ketam tu..

    ReplyDelete