Thursday, June 21, 2012

Berkelah di kaki Gunung Ledang


Pada 9 Jun yang lepas, saya berkesempatan berkelah bersama keluarga dan pelajar2 degree Islamic Banking JBM2293B dan 3C. Mereka adalah pelajar saya bagi subjek Personal Development. Disebabkan tugasan sebelum ini iaitu Program Khidmat Masyarakat yang dikendalikan oleh kumpulan pelajar ini untuk pelajar2 SMKA Segamat telah selamat dan tamat dengan jayanya, maka kami bersepakat untuk membuat trip dan picnic ke kaki Gunung Ledang ini.

Antara mereka yang menyertai picnic di kaki Gunung Ledang
 Seramai lebih kurang 30 orang  pelajar degree Islamic Banking yang menyertai program pada hari tersebut. Agak bimbang juga kerana pada pagi tersebut, cuaca agak kurang baik. Setelah dua minggu Segamat ni tidak dibasahi hujan, namun pada hari tersebut, hujan turun dengan lebatnya. Alhamdulillah, hujan makin berkurangan pada jam 9 pagi, jadi kami teruskan juga perancangan kami untuk pergi berkelah. Mana kan tidak, ayam 10 ekor sudah diperap oleh Aqilah, Majidah dan Ain pada malam sebelumnya. Nad pula dah goreng kentang (fries). Group students dari Sabah..iaitu Noh and the geng pulak dah buat sandwich. Suami saya pula dah goreng bihun dan nasi goreng kampung. Kalau tak jadi, di mana pulak kami nak buka bekal ni semua...
Jam 11 pagi,perut mula berkeroncong dan berK-Pop
Suami dan anak2 pun ikut sekali berkelah pada hari tersebut. Sebaik tiba di pintu masuk, kami perlu membayar caj masuk iaitu RM1 setiap orang untuk orang dewasa. Kanak-kanak dikenakan bayaran RM0.50. Manakala kereta pula RM2.00 setiap kereta.

Dari tempat letak kereta ke sungai tersebut, agak jauh juga nak kena berjalan kaki. Kenderaan hanya dibenarkan masuk bagi penghuni atau tetamu resort sahaja. Bagi yang nak berkelah secara persendirian, kami kena la angkut semua barang2 makanan dan peralatan sendiri dan berjalan sejauh kira-kira 500 meter. Dah dapat tempat yang sesuai, maka aktiviti membakar ayam pun dimulakan.

Jam 10.30 pagi, masing-masing mula tak sabar nak berendam. Beberapa orang pelajar sahaja yang tinggal untuk bakar ayam. Yang paling setia menunggu untuk bakar ayam adalah Ihsan. Jenuh jugak nak bakar 10 ekor ayam ni.Group ayam yang terakhir dibakar jam 3.00 petang.

Setelah penat berendam dan bermandi-manda, jam 3.00 petang kami membuat keputusan untuk pulang.Van yang disewa untuk sebahagian pelajar dari UiTM Segamat pun telah datang untuk menghantar semula pelajar2 ini.
Azad dan Shafiq bersungguh-sungguh membakar ayam

Keseronokan terpacar di wajah masing2, mungkin kerana puas sebab dapat berendam air yang sejuk dan segar dari puncak gunung..atau kekenyangan terlebih makan .... atau sekurang2nya dapat melepaskan stress dari kesibukan belajar.
Anakanda Annisa sedang mengelamun dan tertidur di atas 'hammock' yang digantung antara dua pokok..

Apa-apa pun, bagi kumpulan pelajar ini yang esok merupakan hari terakhir mereka bagi semester ini sebelum menduduki peperiksaan pada minggu hadapan, saya doakan mereka berjaya menjawab soalan exam kelak dan mendapat keputusan yang cemerlang serta berjaya di dunia dan akhirat.. Good Luck...

No comments:

Post a Comment