Friday, August 3, 2012

Puasa dan Ramadan 2012

Kuih musang berjanggut yang dimakan dengan kuah kacang

Selamat berpuasa kepada pembaca-pembaca blog semua. Hari ini merupakan hari ke 14 kita berpuasa. Pejam celik pejam celik dah hampir setengah bulan kita berpuasa. Bulan puasa tahun ni agak mencabar kerana kita diduga dengan cuaca yang amat panas. Mula la anak-anak dan satu famili tak sihat, demam, batuk dan selsema.
Kuih badak berendam yang masih belum dikukus (inti/ isi nya adalah gula Kabong dari Dong)

Bagi ibu-ibu dan kaum hawa, bila tiba waktu petang, mereka la yang amat sibuk...asyik memandang jam je....mula la mencari atau memasak juadah untuk berbuka puasa. Nak ringkas dan mudah, beli je dari gerai atau di bazar Ramadan. Nak lagi sedap, masak sendiri dan air tangan tu la yang menambat hati si suami dan anak-anak (walaupun simple je menunya).


Anak saudara turut dilatih dari kecil untuk menolong di dapur

Bagi saya, air tangan mak memang yang paling sedap. Tiap kali tiba bulan Ramadhan, mak akan bertanya kami (anak-anak) nak makan apa. Sebut je menu nya, pasti mak akan masak dan sediakan juadah kuih-muih favorite kami untuk berbuka puasa.

Tak ketinggalan, tahun ini , ketika balik kampung pada minggu lepas, awal-awal lagi mak dah telefon bertanyakan saya nak makan apa buka puasa nanti. Kuih favorite saya kuih lopez.. adik no 2 (Ngah) pula kuih badak berendam.. adik bongsu (Ijai) kuih musang berjanggut..

Buka puasa beramai-rami di garaj kereta di Dong

Bila imbau kenangan berpuasa di bulan Ramadhan, pasti saya akan terkenangkan saat-saat manis dan pengalaman berpuasa ketika di asrama penuh di Balik Pulau tahun 1991-1992 dulu.. 20 tahun yang lalu, hampir dua hari sekali dalam bulan Ramadhan, saya akan menelefon mak (guna telefon awam berhadapan pondok pak guard kat main entrance MRSM BP).

Soalan favorite yang saya akan tanya tiap kali bercakap dengan mak ialah " Mak, hari ini mak masak apa untuk buka puasa?"... tersentuh hati ibu setiap kali anak bertanyakan soalan macam tu. Kekadang mak akan jawab, "masak biasa je... yang mudah2 je.. tak de apa yang special pun... "Mungkin itu jawapan yang paling selamat untuk menyejukkan hati si anak (tanggapan saya).

Bila tiba masa buka puasa di dewan makan asrama, kami akan sentiasa terbayang-bayang saat buka puasa dengan famili di kampung. Pasti penuh hidangan lauk-pauk dan kuih-muih satu meja.. Tapi di asrama, makan dengan kawan2 je dan terpaksa makan apa saja rezeki yang ada depan mata. Kalau tak berselera dengan menu nya, kena telan jugak la daripada kelaparan. Apa la yang lazat sangat kalau diingatkan nasi dan gulai kawah kat dewan makan tu..tapi syukur la dengan apa yang diperolehi ketika itu.

Bila dah balik bercuti ke kampung, mula la macam2 permintaan akan diajukan kepada kat mak.. dan mak akan masak macam-macam makanan kesukaan saya. Adik-adik pun akan tumpang sekaki.

Tahun ni merasa jugak buka puasa beramai-ramai bersama ahli keluarga dan sanak saudara di kampung di Raub. Macam-macam juadah berbuka..ada nasi minyak, mi kari, mi jawa, air dah dekat 10 jenis dan macam-macam jenis kuih. Syukur Ya Allah di atas nikmat yang kami perolehi. Semoga amalan kami di bulan Ramadan ini diterima olehMu. Terima kasih ya Allah kerana masih memberi peluang kepada kami bernafas dan menghirup udara di bumi ini untuk bersama-sama ahli keluarga kami yang tercinta.

2 comments:

  1. Ko dulu belajar kat mrsm balik pulau??...jaoh yer ngan bentong, huhu. Takpe, semua dh nampak skang ni...susah2 dulu..skang kan dh senang. Senang utk diri sendiri, anak2 dan ibubapa....

    ReplyDelete
  2. A'ah..dulu di balik Pulau tahun 91-92. Memang jauh sangat-sangat..masa tu tak de hiway Plus lagi.. 12-13 jam naik bas dari Penang ke Bentong.... memang patut la mak ayah kita marah kalau malas belajar dulu...sebenarnya untuk kesenangan kita di masa akan datang...kan..kan..

    ReplyDelete