Thursday, September 27, 2012

Kursus PhD Research Methodology di UiTM Melaka

Antara pensyarah UiTM Segamat yang menghadiri kursus 3 hari ini
 
Penting ke buat PhD? Kenapa bersusah-payah nak cari masalah buat PhD? Apa bagusnya kalau ada title Dr. bila dah dapat PhD? Banyak ke gaji naik bila dah ada PhD? Kalau nak buat PhD, nak buat topik apa? Nak buat di Universiti mana? Macam mana nak cari supervisor ?Itu antara persoalan yang selalu bermain di fikiran dan sering ditanya oleh calon-calon PhD.
Antara bahan kursus...tajuk Qualitative or Quantitative Methods?
PhD...apa itu PhD? Ada yang mengatakan ianya adalah singkatan kepada Permanent Head Damage (Kerosakan Kepala yang Kekal) . Mungkin ianya betul. Sebetulnya, ia adalah singkatan kepada Doctor of Philosophy (PhD).
happy hour bersama keluarga menyusuri Sungai Melaka
Nak buat ke tak nak buat PhD? Sebahagian dari jiwa dan perasaan saya nak sambung belajar ke peringkat PhD ni, namun sebahagian yang lain rasa macam tak nak buat. Tapi kalau tak buat, mungkin akan datang kena buat juga. Sebabnya kerajaan target untuk capai 60,000 rakyat Malaysia yang mempunyai PhD bagi tahun 2023.
 
 Sekarang ni kebanyakan orang bersaing untuk mencapai tahap pendidikan yang tertinggi..bersaing untuk menimba ilmu sebanyak yang mungkin...bersaing untuk meningkatkan pengetahuan seberapa yang boleh mengikut kemampuan mereka. Ada yang muda-muda lagi berusia 30 tahun dah sambung buat PhD...straight selepas tamat Master degree. Ada pula dah bercucu...dah berusia 50 tahun pun, masih mengejar buat PhD. Saya pula? Anak dah dua ni (masih kecil..sulung berusia dua tahun 5 bulan dan yang kecil usia 10 bulan), mampu ke nak sambung buat PhD? Ada orang, anak dah lapan pun, sanggup belajar lagi.

"Reward" Pizza Hut untuk keluarga kakak ipar yang membantu suami menjaga dua orang anak
Pendek kata, tepuk dada, tanya hati. Apa niat dan tujuan kita untuk sambung belajar ni? Ramai kawan-kawan yang telah mendapat PhD atau sedang menyambung PhD ni  menyatakan bahawa bila sambung buat PhD ni, ianya melibatkan dan berhubungkait dengan seluruh ahli keluarga, bukan perubahan diri seorang sahaja. Kenapa? Jadual kerja seharian mungkin akan berubah, rutin hidup mungkin berubah, tanggungjawab pun akan berubah dan makin bertambah sebab dah bergelar pelajar, malah masa bersama keluarga pun akan turut terjejas. Macam mana la agaknya nak menanganinya? Saya tiada jawapannya sebab saya belum bergelar pelajar PhD lagi.
 
Tapi yang menakutkan saya, dalam kursus PhD Zon Selatan baru-baru ni di UiTM Melaka, penceramah ada menyatakan ada kawan2 mereka yang sama-sama sambung buat PhD menghadapi krisis rumahtangga dan ada yang sampai bercerai-berai. Huhuhu... dahsyat juga penangan sambung PhD ni rupanya.. itu yang negatifnya. Yang positif nya pun banyak....untuk jangka masa panjang, saya yakin pasti banyak ganjaran dan imbuhannya...
Bawa Annisa dan Arissa menaiki tren di bandar Hilir setelah kebosanan seharian di rumah
 
Kesian suami saya...selama tiga hari kursus tersebut, beliau terpaksa bercuti dan menjaga dua orang anak yang masih kecil. Nasib baik tiga hari sahaja...(itu pun dah masam muka dan muncung)..kalau lama lagi, agak2nya boleh sampai barah otak tahap 4 atau terjun bangunan agaknya. Pening melayan karenah anak2. Dalam hati saya berkata... ohh...baru tahu macam mana susah dan mencabarnya jaga anak sorang-sorang....

Itu baru sikit cabaran nya..baru tiga hari...bayangkan la kalau nak complete PhD dalam masa 3-5 tahun..macam mana la agaknya suami dan anak-anak yang akan ditinggalkan...
Muka Annisa happy sangat sebab dapat jalan-jalan di Bandar Hilir
Nasib baik juga kami tidak menginap di hotel. Kami menumpang tinggal di rumah kak ipar supaya suami dapat bantuan dari kakak ipar beliau jika anak2 meragam. Saya pun tak berapa yakin kalau budak-budak ni tinggal bertiga je dengan ayah mereka untuk tempoh yang lama. Ada nanti anak tak makan atau ayahnya yang tak sempat nak makan... : )

River Cruise di bandar Melaka



Sebagai ganjaran kepada keluarga kakak ipar yang menolong saya tengok-tengokkan anak-anak saya, saya bawa mereka menaiki river cruise di Sg Melaka pada sebelah malamnya. Nasib baik kursus habis sekitar jam 7 malam, jadi dapat la saya beriadah bersama famili pada sebelah malam. Jadual yang agak padat, tapi sangat informatif.
 
Begitulah kisahnya dan dilema buat PhD. Namun saya masih menunggu peluang terbaik andai ada tawaran dan kelapangan masa untuk buat PhD. Semoga Allah permudahkan segala urusan dan berikan yang terbaik untuk saya sekeluarga serta bloggers di luar sana..


No comments:

Post a Comment