Friday, April 5, 2013

BELI RUMAH: Rumah Baru atau Rumah Second Hand?

 
Pilihan Anda...
Rumah Baru atau Rumah Siap yang telah lama didiami/sewa?
 

Gambar Hiasan Sahaja: Rumah Idaman

Sudah beberapa bulan saya tidak mengemaskini entri di blog ini. Kengkangan masa yang amat sangat membuatkan saya tidak berkesempatan melakukannya. Namun dalam facebook, saya selalu mengemaskini aktiviti2 semasa. Anak pun makin nakal dan membesar, dan mereka memerlukan lebih perhatian selain tugasan di tempat kerja yang agak banyak.


Gambar Hiasan : Contoh rumah yang telah siap dan didiami

Dua tiga bulan kebelakangan ini saya sibuk menguruskan pinjaman perumahan kerana membeli sebuah rumah. Dilema bagi saya untuk memilih rumah kerana beberapa perkara.
 
Pertama: Nak beli rumah baru ke? Kalau Ya.. di mana? Adakah di Jementah atau di Segamat? Dan semestinya saya bercadang dan telah lama berangan-angan untuk memiliki rumah teres atau semi D (berbandung) ..yang pastinya landed property.. Dah survey rumah di sekitar Jementah, ada satu lot bumiputera yang tinggal iaitu rumah teres dua tingkat lot tepi (end lot) berharga RM255K. Rumah tersebut mempunyai 4 bilik dan 3 bilik air. Berdekatan dengan sekolah dan kemudahan lain.
 
Kedua: Samada membeli rumah Second Hand iaitu rumah yang saya sewa sekarang dari tuan rumah? Sebab tuan rumah tersebut ada menawarkan kepada saya untuk menjual rumah tersebut. Rumah tu rumah teres setingkat dan corner lot..agak luas jugak rumah tepi ni..boleh bercucuk-tanam dan berkebun... Harga di antara RM160K ke RM180K. Lot bumiputera dan mempunyai 3 bilik dan dua bilik air.


Setelah pergi ke pejabat Penilaian Harta bagi meminta khidmat nasihat berkenaan dengan harga rumah tersebut kami diberitahu bahawa harga rumah sewa yang ditawarkan tu agak tinggi jika dibandingkan dengan harga pasaran/semasa. Malah rumah tersebut basic atau kosong sahaja ...tiada tiles/mosaic dan lain-lain. Jadi ianya memerlukan duit jugak nanti untuk repair atau renovate rumah tersebut.
 
Bukan mudah nak buat pilihan. Ini adalah  rumah ni tergolong dalam kategori Complex Product : iaitu produk yang mahal, berisko dan jarang-jarang dibeli.... Mungkin kita berpeluang membeli rumah sekali atau dua kali seumur hidup. Oleh itu, ianya memerlukan penelitian yang lebih dan mengambil masa yang panjang untuk membuat keputusan membeli rumah.
 
Memandangkan saya telah membeli sebuah apartment di Johor Bahru beberapa tahun lepas dan rumah tersebut adalah rumah second hand (rumah tersebut telah 4 tahun saya diami sebelum membelinya dari tuan rumah), jadi saya membuat keputusan untuk membeli sebuah rumah baru yang masih dalam proses pembinaan di Jementah. Ianya dijangka siap pada hujung tahun ini atau awal tahun hadapan.
 
Dalam entri yang akan datang, saya akan berkongsi info tentang proses membeli rumah menggunakan kemudahan pembiayaian /pinjaman perumahan perbendaharaan (loan kerajaan) pula...

Note: Sebagai pengguna bijak, kita kena memikirkan baik buruk membeli rumah baru atau rumah second hand ini... atau pun rumah lelong... kerana ianya investment jangka masa panjang. Namun tidak rugi membeli rumah kerana harga rumah akan sentiasa naik dan tidak berkurangan macam kereta.




1 comment:

  1. boleh tak nk no phone tuan yg nak jual.. saya mencari rumah area segamat dan gementah

    ReplyDelete