Saturday, December 17, 2011

Kursus sambil bercuti

Imbau kembali bulan November tahun lepas saya telah menghadiri kursus induksi selama dua minggu di Pusat Latihan UiTM di Kg Gajah. Di mana tempat nie? Yang pasti di negeri Perak. Agak terpencil juga dan tersorok. Ianya juga tidak jauh dari tempat bersejarah Pasir Salak, Perak.

Antara peserta kursus (pensyarah) induksi UiTM dari seluruh Malaysia
 Di sebabkan bayi saya ketika itu berusia tujuh bulan dan masih menyusu, terpaksalah saya bawa sekali suami dan anak ke tempat kursus tersebut. Pening jugak suami nak melayan karenah anak. Dan bayangkan tempat terpencil macam tuh, mana ada tempat nak berjalan..hari-hari dok dalam bilik, layan TV je.

Bila ada masa terluang, kami ke Kompleks sejarah Pasir Salak. Malah, ada satu hari yang free (selepas exam), sekitar jam 2 petang, saya ajak suami ke Cameron Highlands. Ingatkan macam dekat je bila tengok Google Map dari Kg Gajah ke Cameron Highlands, bila dah drive, amik masa dekat 3 jam jugak.Pergi ikut Simpang Pulai, balik plan ikut Tapah. Dah la balik hari je, bila sampai di Cameron pun dah jam 5 petang..sempat la melawat taman rama-rama dan ladang strawberry bersama Annisa. Sekitar jam 7.30 malam, kami bertolak balik dari Cameron ke Kg Gajah..sampai di Pusat latihan sekitar jam 10.30 malam.. agak bahaya juga lalu di jalan yang bengkang-bengkok menuruni Tapah dari Cameron Highlands pada waktu malam.Itu kali pertama saya drive ke Cameron Highlands.

Strawberry Park

Alhamdulillah, saya telah berjaya dalam peperiksaan ketika kursus induksi tersebut. Sebab itu adalah salah satu syarat untuk pengesahan jawatan. Kalau tak lulus peperiksaan, kena datang lagi kursus tersebut selama dua minggu..huhu..tak ada peserta kursus yang mahu menduduki semula exam tersebut..
Taman Rama-rama
Selesai kursus induksi, kami menjelajah ke utara Semenanjung pula. Kami ke Penang. Dari Penang, kami menaiki pesawat ke P.Langkawi.. cuti-cuti satu utara... di Langkawi tiga hari dua malam... banyak jugak la shopping, penuh la satu kereta dengan barang2 dan  pinggan mangkuk dari Duty Free Shop, Idaman Suri dan Hj Ismail shop.. Itu antara tempat-tempat shopping yang wajib dilawati oleh suri rumah dan ibu-ibu... kami juga sempat menaiki cable car di Gunung Mat Cinchang.. tapi kali ni cable car agak stabil dan tidak berayun sangat macam yang saya pergi tahun sebelum ni..

Menaiki pesawat Penang- Langkawi-Penang
Nasihat saya, bagi yang ada anak kecil, tapi masih berkeinginan nak shopping pinggan-mangkuk, lebih baik naik kapal terbang kerana kita tak perlu bawa dan pegang barang yang berat menaiki feri. Cuma bila tempah flight, kena tempah/bayar lebih untuk berat beg/luggage. Kalau nak, boleh je ambil maksima 30kg. Boleh la angkut barang2 Vision, Corning Ware, Vantage, Corelle dan lain-lain. jangan lupa tampal pelekat "Fragile" atau "Mudah  Pecah" pada barang2 tersebut. Selamat membeli-belah !!!