Monday, June 22, 2009

Abah

Buat Tn Hj Sahari Bin Din
Selamat Hari Bapa
21 Jun 2009


Walaupun sambutan hari bapa kali ini diadakan seminggu lebih awal pada minggu lepas, ianya merupakan peluang dan saat-saat manis dapat berkumpul bersama adik-beradik dan mak abah. Maklum la, masing-masing dah ada famili sendiri dan kini menetap di Putrajaya, Shah Alam dan Johor. Nak dapat jumpa semuanya sebulan sekali pun belum tentu. Biasanya kalau ada ahli keluarga yang menyambut hari lahir, baru kami rancang untuk balik bersama-sama pada hari yang telah ditentukan.

Bersama menantu, Cikgu Hazali
Menariknya kali ini adik bongsu, Ijai yang belanja kami dinner di Restoran SOHO Seafood, Kajang. Syukur alhamdulillah, dapat jugak la merasa duit gaji adik bongsu. Dan pada hari tu, kami sempat bermalam di rumah baru adik, Ijai dan adik ipar, Fazilah di Putrajaya Presint 11.

Nak kata setiap tahun sambut Hari Bapa atau Hari Ibu, tak jugak. Kami berempat beradik tak pernah nak sambut secara meriah pun. Tapi ingatan dengan memberi kiriman ringkas sms atau menelefon mereka adalah memadai. Cuma sesekali bila balik kampung, kami akan pergi makan-makan bersama seluruh ahli keluarga. Atau paling tidak pun, dalam setahun tu, kami akan pergi makan angin di dalam atau luar negeri bersama-sama.

Ciri-ciri Istimewa

Tapi sebagai anak, saya rasa cukup bertuah dan bersyukur kerana dikurniakan oleh Allah s.w.t seorang ibu dan bapa yang penyayang, bertanggungjawab dan tegas. Saya lebih rapat dengan mak. Manakala adik2 lelaki lebih rapat dengan abah. Biasanya mak akan jadi pengantara saya dengan abah kerana abah saya merupakan seorang yang sangat tegas. Nak kata garang, hmm... kekadang tu mungkin jugak (masa kami kecil-kecil dulu pernah kena rotan). Dan mungkin kerana abah dulu seorang guru disiplin di sekolah, jJadi kekadang terbawa-bawa ke rumah pulak.

Tapi abah sebenarnya seorang yang penyayang dan ambil berat akan masalah anak-anak, adik-beradiknya dan juga pelajar-pelajarnya. Saya masih ingat lagi, setiap tahun apabila tiba bulan Ramadan, beliau akan menjemput ramai pelajar-pelajarnya datang berbuka puasa di rumah (terutamanya mereka yang tinggal di asrama). Kalau buat open-house, dah tentu beliau akan menjemput semua student dan guru di sekolah beliau. Kami empat beradik pasti kepenatan kerana kena masak dan berkejar ke sana-sini melayan tetamu.

Seorang yang aktif dan adventure

Abah juga amat aktif dalam aktiviti outdoor ini. Kalau tak salah saya, beliau pernah mendaki 5 kali Gunung Tahan. Pernah mendaki Gunung Kinabalu selepas beliau bersara dari profesion perguruan. Dan beliau sudah berpuluh kali berakit Sungai Pahang. Itu lah antara minat abah yang diwarisi oleh kami empat beradik. Dari kecil, kami dah diajar untuk berkhemah dalam hutan, mendaki Gunung Ledang, melancong dan mengembara ke negara orang. Mungkin itu lah menyebabkan kami suka mengembara dan berjalan ke tempat-tempat orang di dalam atau luar negara sehingga ke hari ini. Pantang ada kelapangan masa atau cuti panjang.

Kesedihan dalam kegembiraan

Mungkin dalam banyak-banyak perkara dalam hidup ini, saat yang paling sedih adalah ketika hendak melepaskan anak perempuan beliau. Saya pernah bertanya abah suatu ketika dulu, apakah saat yang paling sedih bagi seorang lelaki. Beliau pernah memberitahu saya, saat itu adalah ketika ibu atau mak pergi meninggalkan dunia ini dan juga ketika anak perempuan hendak kahwin.

Mungkin itulah apa yang dirasai oleh abah ketika adik perempuan saya, Nita melangsungkan perkahwinan (perkahwinan pertama dalam keluarga kami) pada tahun 2004. Dan juga ketika saya melangsungkan perkahwinan pada bulan Disember 2009. Beliau turut menikahkan kami sendiri ketika majlis akad nikah.

Debaran ketika ijabkabul oleh abah

Tapi dalam kesedihan itu, saya tahu abah pasti bersyukur dan gembira menerima menantu baru dan telah terlaksana sudah tanggungjawab beliau sebagai seorang ayah. Selama 33 tahun saya dididik, dijaga, dibesarkan dan diberi segala ilmu dan kasih sayang oleh seorang yang bergelar ayah, kini tanggungjawab itu terletak di bahu seorang suami.

Jangan jadi layang-layang

Saya masih ingat lagi ketika saya belajar di Adelaide, Australia pernah suatu hari saya menerima surat dari Abah. Itu lah surat pertama dan terakhir yang saya terima dari Abah. Abah mengirim sepucuk surat dalam bahasa Inggeris untuk saya. Bahasa Inggeris Abah jauh lebih bagus daripada bahasa Inggeris saya, mungkin kerana beliau mendapat pendidikan di sekolah Inggeris dulu. Tetapi beliau merupakan guru Bahasa Melayu, Sastera dan Sejarah mengajar tingkatan lima.

Ada satu baris ayat yang saya ingat sehingga ke hari ini. " Jangan jadi layang-layang yang cantik yang terbang tinggi di langit kerana ia pasti jatuh ke tanah jua". Ia mengingatkan saya supaya tidak mudah hanyut semasa menimba ilmu di negara orang.

Setelah beberapa tahun, pernah suatu ketika, abah juga menghantar kiriman SMS yang mengingatkan saya seperti perumpamaan layang-layang tadi. Mungkin Abah hendak mengingatkan saya supaya menjadi orang yang tidak lupa diri ketika saya berada di puncak kejayaan dalam kerjaya saya sebagai pengurus di sebuah syarikat multi nasional.

Itulah kata-kata abah yang saya pegang hingga ke hari ini.



Sewaktu pergi berbulan madu di Pataya-Bangkok yang ditaja sepenuhnya oleh abah


Syukur
Saya rasa sayalah orang yang paling bertuah atas dunia ini kerana mempunyai ayah yang terbaik bagi saya. Segala tunjuk ajar beliau membuatkan saya semakin matang dalam menempuh pancaroba kehidupan ini. Sehingga kini, saya tak tahu apa yang boleh membuatkan seorang ayah bangga dengan anak-anaknya?? Adakah ayah akan bangga jika anaknya jadi jutawan? Atau anaknya berjaya mendapat pangkat tertinggi dalam sesuatu organisasi? Atau anaknya berjaya mendapat ijazah sehingga ke peringkat PhD dan bergelar Professor? Atau anaknya seorang ahli ulama atau pendakwah terbilang? Mungkin bila saya ada anak nanti, saya akan tahu jawapannya kelak.
Apapun, kami adik-beradik cuba mencapai apa yang terbaik dalam kerjaya dan pelajaran serta kehidupan kami. Apa yang penting adalah restu dari mak dan abah. Sesungguhnya kami berdoa agar mak dan abah sentiasa dilindungi oleh Allah S.W.T, dikurniakan kesihatan yang baik berpanjangan, dipermudahkan segala urusan serta dijauhi dari sifat hasad dengki manusia, fitnah dajal atau fitnah manusia. Amin.
Kini setelah anak-anak semakin besar dan dewasa, beliau pula yang paling akrab dengan cucu. Sehingga kini abah mempunyai 3 orang cucu. Kesemua cucu abah rapat dan manja dengan abah. Sesekali fikir, kalau la abah rapat dan tak garang masa dulu dengan kami, alangkah seronoknya hidup kami masa kecil-kecil dulu. Tapi mungkin kalau abah tak tegas masa kami kecil dulu, kami mungkin tidak akan berada di tahap kami berada sekarang. Terima kasih abah dan mak....

No comments:

Post a Comment