Tuesday, June 9, 2009

Cuti-Cuti Malaysia


Taman Tamadun Islam (TTI)
Kemegahan Rakyat Terengganu
1 Jun 2009


Gambar pintu hadapan ke monumen Islam - sesak dengan pengunjung di musim cuti sekolah

Jikalau dulu Terengganu hanya terkenal dengan Masjid Terapung, Pasar Payang dan keropok losongnya, kini negeri Terengganu boleh bermegah dengan mercu tandanya yang baru, iaitu Taman Tamadun Islam.
Taman Tamadun Islam yang dibina di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu adalah taman tema pertama yang mengiktiraf senibina Islam. Taman seluas 23 hektar ini menempatkan 21 replika bangunan berkaitan sejarah Islam dunia.


Tarikan utama di sini termasuk Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra Citadel (Spain) dan Taj Mahal (India). Terdapat juga Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Russia) dan Mimbar Xian, China.




Kisah pengembaraan Rasulullah S.A.W dalam peristiwa Israk Mikraj juga turut diabadikan dan menjadi tarikan pengunjung untuk melihat batu tergantung/terapung.

Baby Adreanna juga tidak melepaskan peluang merakamkan kenangan di "Masjid Al-Aqsa - Palestin".


Jika penat, pengunjung boleh menaiki tram yang disediakan (RM3.00 seorang) atau menyewa basikal (RM3.00 sejam) dan buggy (RM35.00 untuk 3 penumpang).

Selain itu, ikon bagi Taman Tamadun Islam ialah Masjid Kristal, yang menjadi mercu tanda baru bagi Kuala Terengganu. Masjid unik ini diperbuat dari kristal kaca dan besi yang telah dibuka secara rasminya oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Februari 2008.


Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh layari: http://www.tti.com.my/

Nota Marketing Hero:

Pihak pengurusan TTI seharusnya menyediakan lebih banyak kemudahan bilik mandi di tandas yang disediakan berdekatan Masjid Kristal kerana terlalu ramai pengunjung yang beratur panjang untuk mandi di situ. Kekadang mereka ni lebih lama mandi daripada solat di Masjid Kristal ini.

No comments:

Post a Comment