Tuesday, November 24, 2009

Langkawi



Pengalaman Menaiki Kereta Kebel (Cable Car) di Langkawi






Pengalaman pertama menaiki Kereta Kebel di Gunung Mat Chincang memang tak dapat dilupakan. Saya sangkakan ia seperti menaiki kereta kebel di Genting Highlands. Namun sangkaan saya meleset sama sekali. Kenapa?



Ketika kami sampai di kaki gunung iaitu stesen kereta kebel ini kira-kira jam 3.30 petang, cuaca amat cantik sekali. Tiada tanda-tanda hari akan hujan, mendung atau berangin.





Namun, ketika sampai di ketinggian kira-kira 300meter dari aras laut, mula terasa debaran dan gugup menaiki kereta kebel ini. Angin mula bertiup dan terasa goyang kereta kebel yang dinaiki.

Ketika sampai di stesen puncak yang pertama pada ketinggian 652.5meter dari aras laut, cuaca mula mendung, berkabus dan berangin.


Kalau ikutkan hati, nak je turun semula ke bawah, tanpa perlu menaiki semula kereta kebel ke stesen kedua di puncak Gunung Mat Cincang tu. Tapi, apakan daya.... dengan perut yang membuyot, terpaksa la menahan ketakutan dan seram sejuk menaiki kereta kebel tu.


Di stesen kedua di puncak gunung tu, angin makin kuat dan kabus sudah agak tebal. Turun juga la untuk menikmati pemandangan indah dari puncak gunung tersebut. Tapi dek kerana kabus yang agak tebal maka jarak penglihatan amat dekat. Ia menyukarkan kami untuk melihat jambatan gantung di atas puncak tersebut.


Selepas kira2 10 minit meninjau di puncak gunung, kami pun turun menaiki kereta kebel... Hanya Tuhan saja yang tau perasaan takut dan kecut di dalam hati kerana angin kuat membuatkan kereta kebel tersebut berbuai ke kiri dan kanan. Sesekali pihak pengurusan terpaksa memperlahan dan memberhentikan kereta kebel tersebut.. Ishkkk... sayup nya bila tengok di bawah ...hanya penuh dengan hutan tebal.. Baca je la apa2 ayat yang ingat bagi menenangkan fikiran dan memtenteramkan perasaan.


Syukur...selamat sampai di kaki puncak gunung semula dalam masa 15 minit...itu pun dah terasa macam satu jam perjalanan....


Nasib baik baby dalam perut pun ok je... tak mabuk , tak meragam dan suka berjalan sama...

No comments:

Post a Comment