Friday, November 20, 2009

Pekan Balik Pulau

NOSTALGIA BALIK PULAU
Pasar lama di pekan Balik Pulau yang telah ditinggalkan
Balik Pulau merupakan sebuah bandar yang terletak di barat Pulau Pinang. Balik Pulau terkenal dengan buah durian dan buah pala ditanam oleh peladang Cina dan orang Melayu. Durian di sini juga amat sedap dan berbuah cantik, mungkin kerana tanahnya yang subur di kawasan bukit. Buah durian di sini diikat dengan tali bergayutan rendah di atas pokok.
Buah pala mentah yang masih belum diproses
Balik Pulau terletak di belakang Bukit Bendera dan mengadap Lautan Hindi dan Selat Melaka. Oleh itu ia terdedah kepada obak besar seperti tsunami 2004. Pekan ini agak terpencil dan lambat membangun berbanding dengan bandar Georgetown. Jalan perhubungan hanyalah jalan raya dan bot nelayan. Jalan raya dari Bayan Lepas di selatan dan dari Teluk Bahang di utara. Jalan tengah dari Relau. Jalan raya ini terpaksa mengelilingi kawasan berbukit-bukit.

Aktiviti berniaga segala jenis jeruk di Pasar Awam baru di pekan Balik Pulau

Stesen bas baru yang menggunakan khidmat Rapid Penang (dulu Yellow bus)

Kedatangan saya ke Balik Pulau, P.Pinang ketika bulan Syawal yang lepas amat menyeronokkan. Ini adalah kerana setelah 3 tahun tidak berkunjung ke sini, saya dapati amat banyak perubahan yang telah dilakukan. Jalan ke pekan Balik Pulau yang berbukit-bukau tersebut sedang dinaik-taraf. Malah kemudahan awam seperti pasar dan perhentian bas juga telah diganti baru. Dan banyak pusat-pusat kegiatan serta rekreasi, sekolah serta institusi pengajian tinggi yang lain juga telah didirikan di sini.

Jalanraya yang sedang dinaik taraf di sini.

Kalau saya imbas kembali kenangan di pekan Balik Pulau ini ketika saya meninggalkan zaman persekolahan tahun 1991-92, terlalu banyak nostalgia yang tertulis di sini. Pada ketika itu kewujudan MRSM Balik Pulau merupakan satu-satunya sekolah berasrama penuh yang boleh dibanggakan oleh penduduk tempatan. Kedai makan Melayu atau restoran makanan segera (Fast Food) pun belum ada atau amat berkurangan. Setiap hari kami hanya disajikan dengan makanan di dewan makan asrama.

Pintu masuk utama di hadapan MRSM Balik Pulau

Namun saya tetap berbangga dan gembira kerana MRSM kini semakin berubah wajah. Walaupun tidak berkesempatan untuk meninjau kawasan di dalam MRSM tersebut, sekurang-kurangnya ia mengingatkan saya dengan kenangan sewaktu di zaman persekolahan. Saya banyak menimba ilmu dan pengalaman dengan kawan-kawan dan guru-guru di sini yang mengajar saya untuk berdikari dan berjauhan dari keluarga. Ianya juga merupakan platform bagi saya untuk mengejar impian dan cita-cita.

Namun kedatangan saya ke sini lebih bermakna kerana dapat memperkenalkan suami kepada tempat yang pernah saya diami dan tinggal suatu ketika dahulu. Ianya juga amat bermakna kerana saya berpeluang untuk mengunjungi mak angkat, Pn Khadijah (Makcik Jah), seorang kakitangan di bahagian dobi di MRSM BP ini yang begitu mengambil berat tentang saya sepanjang keberadaan saya di MRSM BP ini.. maklum la, dulu nak balik kampung ketika cuti semester amat susah sekali kerana pada masa itu belum ada lebuhraya Utara Selatan.
Apabila pulang ketika cuti semester atau cuti perayaan, ianya amat memenatkan sebab perjalanan menaiki bas dari Hentian Bas di Butterworth ke Bentong mengambil masa lebih kurang 10-13 jam....

Bergambar kenangan bersama Makcik Jah (berbaju kuning)

Sesungguhnya pengalaman tinggal di asrama penuh selama dua tahun dan berjauhan dengan famili banyak mengajar saya untuk hidup berdikari. Malah, ketika di MRSM ini, banyak perkara yang saya pelajari tentang kehidupan dan ianya mematangkan saya. Berkat doa ibu bapa serta guru-guru yang cemerlang di sini juga telah menjadi faktor kepada keputusan SPM saya yang cemerlang serta membawa saya menjejakkan kaki melanjutkan pelajaran ke bumi Australia.... Terima guru-guru.....

No comments:

Post a Comment