Monday, November 23, 2009

Tapak Kaki Sang Kelembai

Batu Maung, Penang
Anda pernah melihat tapak kaki Sang Kelembai? Mungkin remaja zaman sekarang tidak pernah mendengar cerita dongeng Sang Kelembai... tak pasti sama ada ianya benar-benar berlaku atau semata-mata kisah dongeng dan rekaan...

Tetapi tapak kaki yang lebih kurang 5 kali ganda daripada tapak kaki manusia biasa dapat dilihat di Batu Maung (rujuk gambar di atas).


Untuk melihat kebenaran dan kesahihan tapak kaki tersebut yang dipercayai kepunyaan Sang Kelembai, saya telah berkunjung ke sebuah tokong Cina yang terletak berdekatan dengan Batu Maung Seafood Restaurant tahun lepas.



Saya masih ingat lagi ketika kecil sekitar umur 12 tahun, ayah pernah membawa kami ke sini untuk melihat tapak kaki tersebut yang berada di atas batu berhampiran pantai. Namun, kini ianya telah di tempatkan di dalam tokong Cina.

Mungkin kisah dongeng ini semakin dilupakan oleh anak-anak bangsa kita yang lebih taksub dengan permainan komputer, menonton televisyen, mengadap internet dan melayari laman web sosial seperti facebook, twitter, my space dan sebagainya.




No comments:

Post a Comment