Friday, November 20, 2009

Lumut

Menurut sejarah, Lumut yang dahulunya dikenali sebagai "Tanah Merah" telah dibuka oleh seorang anak raja Selangor yang bernama Raja Engku Busu pada abad ke 17. Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjung yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletak kira-kira 84 km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.


Terminal Jeti yang disediakan untuk pengunjung menaiki feri ke Pulau Pangkor

Lumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut.


Lumut merupakan sebuah lokasi yang strategik dari segi maritim. Di sini terdapat Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang dipindahkan dari Woodland, Singapura, Pantai Teluk Batik, Pusat membina kapal selam dan juga Pusat membaiki kapal.



Selain itu, para pengunjung juga boleh membeli cenderahati hasil karangan laut, t-shirt serta pelbagai makanan hasil laut yang dikeluarkan oleh pengusaha Pulau Pangkor, Lumut dan Manjung. Terdapat banyak kedai cenderahati dan gerai-gerai yang menjual makanan hasil laut di sini.


Selain berkunjung ke Lumut, saya sekeluarga turut bermalam di Marina Cove Resort, Teluk Batik. Pemandangan yang indah kerana kedudukannya di lereng bukit serta kemudahan taman tema air yang disediakan di sini juga sesuai untuk seisi keluarga bersantai di hujung minggu dan pada musim cuti sekolah.

Marina Cove Resort yang berkonsepkan apartment

Taman Tema Air yang turut disediakan untuk pengunjung





No comments:

Post a Comment