Thursday, June 4, 2009

Bunga

Kenapa perlu bagi bunga?
31hb Mei 2009


Bunga memberi makna yang tersendiri kepada penerima dan pemberi. Ada orang memberi, mengirim dan menghantar bunga kepada seseorang untuk menyatakan sesuatu. Ada juga yang membeli dan membeli bunga untuk meraikan hari jadi insan yang tersayang, meraikan hari Ibu, hari Guru, ulangtahun perkahwinan, perpisahan, serta meraikan kejayaan seseorang.
Dan ada juga yang membeli dan memberi bunga sebagai tanda terima kasih, cenderamata, tanda ingatan akan tarikh-tarikh tertentu dan ucapan semoga cepat sembuh (Get Well). Tak kurang juga, ada yang membeli dan memberi bunga sebagai tanda tahniah ketika kedai baru dibuka, masuk rumah baru atau pun melahirkan rasa sedih seperti kehilangan dan kematian seseorang. Apa-apa pun, pemberian bunga itu mempunyai makna yang tersurat dan tersirat kepada seseorang. Ada yang mengatakan "When tongue has no power to reach someone’s heart, flower could represent you to say anything….. ".
Bunga pun ada pelbagai jenis... beratus-ratus jenis flora yang ada atas dunia ni.. tak terkira dan tersebut semuanya. Tapi yang paling digemari dan disukai ramai adalah bunga mawar atau ros. Selain itu bunga carnation, anggerik, tulip, kekwa, lily turut menjadi pilihan. Bagi rakyat Malaysia, ia cukup sinonim dengan bunga raya, iaitu bunga kebangsaan kita.
Namun, bagi masyarakat Melayu dan Jawa, ada istilah mandi bunga... Dan kalau orang kahwin, ada pulak istilah bunga manggar, bunga pahar dan bunga telur. Pendek kata, macam-macam yang berkaitan dengan bunga dan pelbagai kegunaan bunga.
Tapi yang menariknya, setiap kali majlis atau pesta konvokesyen, gerai bunga la yang paling menarik dan menjadi tumpuan orang ramai. Selain daripada tu, gerai fotografi dan menjual cenderamata turut mendapat perhatian. Ramai la adik-beradik, saudara-mara dan kawan-kawan serta insan-insan tersayang yang sibuk mencari bunga ketika majlis konvo.
Baru-baru ini saya berkesempatan menghadiri majlis konvo adik bongsu saya di sebuah maktab perguruan di Kubang Kerian. Beliau baru saja menamatkan KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah).
Saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman ketika membuat tempahan bunga ketika majlis konvo tersebut. Apa yang sedih dan kecewanya, ramai yang membuat tempahan bunga dari awal pagi sebelum masuk ke dewan, tapi bunga yang ditempah belum siap sehingga graduan-graduan keluar dari dewan. Petugas-petugas (terdiri dari guru-guru pelatih maktab) yang berperanan membuat bunga masih bertungkus-lumus menyiapkan tempahan-tempahan bunga walaupun semua graduan dah keluar dewan.
Antara mereka yang sibuk bertugas membungkus bunga.



Segelintir pembeli dan pelanggan yang resah menunggu bunga yang telah ditempah ketika graduan mula keluar dari dewan.


Rasa marah, geram, sakit ati, dan tertekan mula bersarang dalam hati mereka yang masih setia menunggu jambangan bunga yang telah ditempah. Kekadang rasa kesian juga kepada petugas-petugas ini. Hendak salahkan mereka seratus peratus, pun tak boleh jugak. Mungkin juga salah pihak pengurusan yang gagal membuat perancangan awal. Ramai jugak pengunjung yang sudah membuat tempahan dari awal pagi, tapi membatalkan tempahan tersebut sebab kesemua graduan sudah keluar dari dewan.
Pelik jugak la sebab biasanya bila ada majlis konvo, bunga-bunga ni sudah siap digubah sehari sebelum majlis konvo atau pada malam sebelumnya. Malah, kalau pihak pengurusan takut bunga tak laku dan tak abis dijual pun, ianya masih boleh diatasi dan dikawal. Sebab ada dua sesi, pagi dan petang untuk majlis konvo tersebut.
Saya tak pasti apa punca kegagalan mereka. Mungkin masalah kegagalan perancangan, kelewatan membeli bunga, ketidakcekapan mereka yang membungkus bunga? Kalau bunga dah dibungkus awal-awal lagi, tak perlu la pelanggan membuang masa mengisi borang untuk tempahan bunga, dan tak perlu beratur panjang. Malah pelanggan boleh membuat pilihan bunga serendah dari RM7 - RM50 sejambak dan memilih beraneka jenis bunga. Kalau dah banyak yang membuat tempahan, dan banyak jugak yang cancel atau batal tempahan bunga di saat-saat akhir, ini juga menjatuhkan imej penjual bunga atau pihak pengurusan atau persatuan.
Apa pun, saya tetap bersabar dan menunggu giliran saya untuk mendapatkan dua jambangan bunga yang telah ditempah. Itu pun setelah saya minta bunga-bunga tersebut dari petugas-petugas untuk saya gubah bunga tu sendiri. Nak cancel, duit dah dibayar. Nak beli di kedai bunga di luar, akan mengambil masa pulak. Saya pun tak berapa mahir dan tahu sangat jalan2 di Kota Bharu. Nak datang ke Maktab ini pun nasib baik ada navigator/ GPS adik. Nak harapkan signboard jalan, pun tak banyak dan kekadang confuse dan mengelirukan.


Bagi mereka di luar sana yang mungkin akan terlibat dengan jualan bunga di masa-masa akan datang, harap anda peka membuat perancangan awal dan dapat melaksanakannya dengan lebih efektif dan efisien. Gagal merancang akan membuatkan rancangan anda gagal. Malah, ianya pasti meninggalkan kenangan pahit kepada pelanggan-pelanggan anda jika anda sebagai penjual tidak dapat memenuhi impian mereka. Paling teruk, ia merupakan hari dan detik bersejarah bagi graduan-graduan untuk dikongsi bersama ahli keluarga....


Apa pun, syabas dan tahniah dari saya dan suami untuk adinda Ijai yang telah berjaya menamatkan kursus perguruan ini (walaupun pada awalnya, ini bukan lah profesion dan kerjaya yang beliau idamkan setelah memperolehi segulung ijizah dalam Kejuruteraan Mekanikal UPM beberapa tahun lepas).

Pesan seorang kakak kepada adik, walaupun tidak berjaya mendapat anugerah pelajar cemerlang di saat-saat akhir pada majlis konvo tersebut (hmm.. ada pulak yang guna networking dan cable besar) , terima lah seadanya ketentuan dan takdir Illahi. Anugerah tak penting di dunia ini tapi keikhlasan berkongsi ilmu dan mendidik anak bangsa hingga berjaya lebih mulia dari segala-galanya... Insya Allah, Allah akan membalas dan memberi keberkatan rezeki dalam apa yang kita usahakan dengan izinNya. Kerana sesungguhnya ada tiga perkara utama sebagai bekalan kita di akhirat nanti iaitu doa dari anak yang soleh dan solehah, segala sedekah dan amal jariah kita di dunia serta ilmu yang berguna yang disampai-sampaikan...


Syabas! Semoga menjadi pendidik yang cemerlang, terbilang dan disegani.

Nota Marketing-Hero:

  • Customer satisfaction, a business term, is a measure of how products and services supplied by a company meet or surpass customer expectation.
  • Customer satisfaction is an ambiguous and abstract concept and the actual manifestation of the state of satisfaction will vary from person to person and product/service to product/service.
  • The level of satisfaction can also vary depending on other options the customer may have and other products against which the customer can compare the organization's products.(Source: Wikipedia)

1 comment: