Tuesday, June 16, 2009

Muar

Menikmati Mi Bandung di Bandar Maharani
12 Jun 2009
Daerah Muar terletak di barat laut negeri Johor. Daerah Muar terdiri daripada bandar Muar itu sendiri dan juga daerah kecil Tangkak. Muar bersempadan dengan negeri Melaka (Sg. Ramabi) di utara, daerah Segamat di timur dan daerah Batu Pahat di selatan.
Muar adalah bandar di Raja di selatan Johor. Ia pernah menjadi sebuah Kerajaan merdeka dan berdaulat yang diperintah oleh Sultan Ali dalam masa yang singkat (1855 – 1877), apabila penguasaan negeri Johor (kecuali Muar) telah diserahkan kepada Dato' Temenggong Daeng Ibrahim di bawah perjanjian di antara British di Singapura dan Sultan Ali. Sultan Ali adalah pewaris sebenar kesultanan Johor tetapi kelemahan beliau telah menyebabkan pemerintahan Johor dikuasai oleh Temenggong. Setelah beliau mangkat pada 1877, Muar akhirnya menjadi sebahagian daripada wilayah Johor.
Muar turut dikenali sebagai Bandar Maharani, nama yang diberikan oleh Maharaja Abu Bakar pada 1884. Muar selama bertahun-tahun adalah bandar yang kedua terbesar di Johor tetapi kedudukan tersebut telah diambil alih oleh Batu Pahat. Namun demikian, Muar masih merupakan bandar kedua terpenting dari segi pentadbiran selepas ibu negeri Johor Bahru.
Pemandangan Masjid Sultan Ismail (Masjid Jamek Kedua) dari Masjid Sultan Ibrahim
Mercu tanda terbaru bandar ini ialah Masjid Sultan Ismail (masjid Jamek Kedua ), terletak di tebing utara Sungai Muar. Ia adalah masjid terbesar di Muar dan reka bentuknya adalah replika kepada masjid Sultan Ibrahim ( masjid Jamek Pertama ) yang terletak di Jalan Petri di tebing selatan. Disiapkan pada 2002, ia menyajikan pemandangan indah bila dilihat daripada bandar Muar, yang seolah-olah ia terapung di atas sungai.
Muar turut dikenali kerana makanannya. Makanan tempatan yang paling dikenali ialah otak-otak ikan dan mee bandung Muar. Muar juga terkenal sebagai salah satu tempat di mana sate dihidangkan sebagai sarapan pagi. Kopi 434 merupakan kopi istimewa yang sering menjadi buah tangan saudara-mara dari luar Muar yang mengunjungi keluarga di Muar. Kopi ini tidak perlu ditapis kerana habuk kopi akan tenggelam dengan sendirinya selepas 5 minit.
Sedang menikmati mee bandung Kg Kenangan yang telah dibungkus di rumah saudara di Taman Harmoni, Muar
Mee Bandung boleh di dapati di:
1) Parit Bunga - sebuah kampung yang terletak kira-kira 5 kilometer dari Bandar Maharani.
2) Kg.Kenangan Tun Syed Nasir Tg. Agas - di tepi parit jalan masuk pasar malam taman itu/ berdepan Sek Men Sains Muar.
3) Arked Mara di Jalan Maharani.
4) Mee Bandung Pak Abu di Jln Abdullah a.k.a Restoran Wah San

Comotnya si comel makan mee....



Sebelum pulang, kami sempat bergambar dengan tuan rumah iaitu guru subjek kimia dan Add Maths yang mengajar di Sek. Men Sains Muar.

Nota Marketing-Hero:

  • Pengunjung juga boleh membeli pek segera Mi Bandung Muar untuk dibawa pulang. Kini, lebih banyak produk IKS boleh didapati di pasar-pasar dan pasaraya. Ada juga yang memasarkan pek segera mi bandung ini secara online. Syabas !!

1 comment:

  1. ye la kak sya, sya pernah beli paste mee bandung instant, from muar... mmg marvellous,,,udang keringnya sgt rase... n very simple and easy...sape yang kurang mahir memasak pun boleh buat with that paste...

    i bought from my fren in muar... i gave 5 stars and 2 thumbs up for that paste...

    everyone should try !!!!!!!!

    ReplyDelete