Monday, June 22, 2009

Musim Durian


Musim Durian Tiba Lagi....
19 Jun 2009



Raja segala buah muncul lagi... Durian yang terkenal dengan gelaran raja segala buah telah mula dijual di sekitar bandar Segamat, Pagoh, Ledang dan Muar. Durian Segamat adalah antara durian yang paling popular dan enak yang sukar dilupakan. Di tepi-tepi jalan turut terdapat banyak gerai menjual buah durian. Sejak 3 minggu yang lalu, pekebun-pekebun, peraih dan pemborong durian adalah orang yang paling sibuk. Setiap pagi dan petang, pekebun-pekebun ini akan mula mengutip buah durian seawal pukul 6 pagi. Sekitar pukul 7 atau 8 pagi, mereka akan menaiki motosikal, kereta, van atau lori untuk dihantar kepada peraih atau pemborong durian.




Setibanya di gerai atau kedai peraih dan pemborong ini, buah-buah durian tadi akan diasingkan mengikut jenis , saiz dan gred durian. Seterusnya durian ini akan dikumpulkan dan diletak ke dalam bakul plastik atau rotan yang besar serta ditutup dengan suratkhabar. Dan akhirnya durian ini akan dihantar ke Johor Bahru, Kuala Lumpur, Singapura atau pusat (centre) FAMA untuk dieksport. Buah durian ini harus segera dihantar dan dijual untuk mengelakkan buah cepat busuk atau rosak.



Pemborong durian memulakan aktiviti menjual beli durian seawal 6 pagi hingga 10 malam

Begitu la proses penghantaran (supply chain management) dan rutin harian pekebun dan pemborong durian, setiap kali tiba musim durian. Dan bagi penduduk tempatan, mereka akan menunggu sehingga harga durian betul-betul jatuh. Contohnya bagi jenis durian kampung, dari RM2.00 sekilo kepada RM0.50 sekilo.


Mana yang ada kawan-kawan yang mempunyai dusun durian, ini la masanya untuk mengaku "saudara" dan mula menyendeng. Saya pun sempat membeli empat atau lima kali durian dari pekebun-pekebun durian di Pagoh dan Durian Condong. Itu pun ketika famili dari Bentong datang ke sini. Sempat la jugak tanak pulut dan masak serawa durian.


Bubur Kacang Hijau yang dicampur dengan durian

Hari Jumaat minggu lepas, ada la seorang kawan yang mempunyai dusun durian di Sri Ledang memberi durian. Dapat la juga sebakul buah durian yang disedekahkannya. Alhamdulillah... saya pun berkesempatan masak bubur kacang hijau yang dicampur dengan durian. Hmm... enak tak terkata bila dicampur dengan durian. Dapat la saya pula bersedekah untuk kawan-kawan dan jiran-jiran terdekat.


Tapi bila tiba waktu malam nak tidur, mula la terasa kepanasannya. Dah la jarang hujan dan cuaca amat panas. Masa ni la virus demam dan batuk akan mula berkeliaran mencari mangsa. Nak makan durian boleh, tapi kena banyak minum air jugak ya...


Nota Marketing Hero: Petikan dari Bernama

FAMA To Export Frozen Durians With Longer Shelf Life

KUALA LUMPUR, July 15,2008 (Bernama) -- The Federal Agriculture Marketing Authority (FAMA) will soon export durians in fresh frozen form to Singapore, Hong Kong and Australia by using technology which can help retain their flavour and colour for up to two to three years, its Director-General, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz, said Tuesday.FAMA and the Malaysian Agricultural Research Institute (Mardi) had developed technology which can help lengthen the shelf life of durians.Speaking at a durian party organised by FAMA and the Ministry of Agriculture and Agro-based Industry at Parliament House here, Mohamed Shariff said FAMA expected the farm price of local fruits to be good this year amidst forecasts of a lower harvest because of poor weather."FAMA has set up 137 buying centres in 12 major cities to help market the seasonal fruits," he added.

Nota: Bangganya saya sebab durian Malaysia dah mula menembusi pasaran antarabangsa. Dulu tahun 1995 ketika saya belajar di Australia, hanya ada durian dari Thailand sahaja.

3 comments:

  1. Pergh! duyan..nyam2. Walaupun tau kepanasan badan bila dah masuk dlm perut..tapi sape yg nak menolak keenakkan raja segala buah ni!
    Tgk lak bubur duyan Niza ni, pergh!

    ReplyDelete
  2. Apa yang menjadikan durian ni lebih lazat dan enak ialah bila kita dapat menikmatinya bersama orang-orang yang tersayang ;)
    *fr Putrajaya wit luv*

    ReplyDelete
  3. Ya Mrs. Putrajaya...
    Dapat makan ngan orang2 tersayang, memang best... dapat berebut-rebut pulak masa tu.

    ReplyDelete