Friday, November 20, 2009

Cendol Sitiawan

Nama asal bagi cendol ialah chorn dooi bermaksud tolong. Kerana pada ketika itu hendak membuat cendol amat sukar dan memerlukan pertolongan beberapa orang lain. Chorn dooi diambil dari bahasa Selatan Thailand (bahasa Melayu Patani), dahulunya Negara Islam Patani. Setelah ditakluki oleh kerajaan Thai maka ramai penduduk negara Patani berpindah ke negeri-negeri di Tanah Melayu dan memperkenalkan sejenis minuman manis (sumber: Wikipedia)


Cendol ialah sejenis minuman sejuk yang boleh dijumpai di negara-negara Asia Tenggara seperti di Malaysia, Singapura, Thailand, Indonesia dan Brunei.


Ia dibuat dari ramuan kisaran beras (sekarang hanya perlu tepung beras) dan dicampur dgn air jernih dari mendapan kapur sirih kemudian dimasak air beras tadi dan dikacau hingga cairan tapi pekat dan menggelegak. Setelah itu pekatan tadi ditekan ke tin yang ditebuk seperti siraman hujan, maka pekatan tadi terus melalui lubang tersebut dan dibiarkan sejuk didalam bekas air yang disediakan dibawah bekas berlubang tersebut. Bolehlah diwarnakan mengikut warna kesukaan, dahulunya diwarnakan dengan air daun pandan. Ia dihidangan bersama ais, air gula merah dan santan. Tetapi ditokok tambah pula dengan pulut dan susu isian manis.
Setiap kali pulang ke kampung Sg Wangi, di Sitiawan kami sekeluarga tidak akan melepaskan peluang mengunjungi sebuah gerai atau warong cendol di Jalan Lumut, berdekatan dengan sebuah kuil dan pasaraya Fajar.

Perniagaan cendol yang telah dijalankan selama berpuluh-puluh tahun oleh En James, isteri dan anak-anak beliau turut popular dan mendapat tempat di hati pengunjung yang datang dari jauh dan dekat. En James turut dijemput menyajikan cendol yang dijual beliau kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, orang-orang kenamaan serta kerabat diraja yang lain sempena majlis-majlis rasmi dan hari raya.

James bergambar kenangan bersama Sultan Perak

Harga yang dikenakan untuk semangkuk cendol biasa yang dicampur kacang merah adalah RM1.30. Manakala bagi penggemar pulut, mereka boleh memesan cendol pulut yang berharga RM1.50 semangkuk.
Keratan-keratan akbar yang menyiarkan kisah cendol James
Selain itu, yang menariknya tentang cendol James ini adalah pakaian atau uniform yang dipakai oleh kakitangannya. Mereka mengenakan kemeja putih lengan panjang beserta "bow" merah pada kolar kemeja. Tambahan pula, mereka memakainya dengan seluar panjang berwarna hitam. Walaupun perniagaan cendol ini dijalan di gerai atau warong tepi jalan, mereka berfikiran jauh dalam aspek kebersihan, persembahan, pemasaran dan penjenamaan produk mereka. Mereka mempunyai identiti tersendiri yang sukar untuk pesaing mereka tiru. Ini yang menyebabkan pengunjung akan tetap mengingati cendol James selain keenakan cendolnya.


Pastikan jika anda ke Sitiawan, anda mencuba cendol pulut dan cendol kacang merah ini. Jika tidak, pasti kunjungan anda tidak akan lengkap.

1 comment:

  1. cendol mmg sedap...terutamanya ketika terik mentari...pergh!!
    adik sy kata...dia sgt suka cendol pulut kat ngan uitm shah alam tu..
    dari dia study sana...sampai ler dh dok swk ni..kalo balik aje semenanjung..dia akan cuba cari masa pekena cendol pulut tu..hihi

    ReplyDelete