Thursday, January 11, 2018

Kembara Bersama Anak Kecil Dan Warga Emas ke South Island, New Zealand 2017 (Part 3)

Part 3: Perjalanan yang lama dan dugaan untuk ke Christchurch

Hari Pertama dan Kedua
28 November 2017 (Selasa)
KL-SYDNEY-CHRISTCHURCH

Perjalanan dari Jementah ke Bentong bermula dari jam 10.30 pagi setelah urusan di UiTM selesai kerana menjadi vendor serta mentor untuk program pelajar UiTM bagi subjek Consumer Behavior. Kami tiba di Bentong sekitar jam 2 petang dan makan tengahari di rumah Mak. Usai makan, kami berehat dan packing semula beg bagasi yang besar untuk masukkan barang stok makanan serta periuk nasi kepunyaan Mak. Jadi kami satukan semua barang makanan dalam satu beg sahaja untuk memudahkan membuat declaration nanti di kastam.

Van tiba di rumah pada jam 4 petang seperti yang dijanjikan. Dan kami menaiki van yang disewa khas dari Sri Marong, Bentong ini untuk ke KLIA2. Dalam perjalanan, kami berhenti rehat di R&R Dengkil untuk solat Asar dan minum petang. Seterusnya kami tiba di KLIA2 jam 8 malam dan selesaikan urusan check in di kaunter.

Adik dan adik ipar yang turut menghantar ke airport

Untung berjalan dengan warga emas dan kanak-kanak ni.. dapat keutamaan

Naik buggy di KLIA2

Penerbangan Air Asia X D7 222 berlepas dari lapangan terbang KLIA2 tepat pada masanya iaitu jam 11.20 malam. Dalam flight, anak-anak tidur lena mungkin kerana dah penat berlari sana-sini bermain.  Pesawat agak penuh juga pada malam itu kemungkinan kerana cuti sekolah. Kami telah membuat tempahan nasi lemak dan nasi ayam secara online. Anak-anak pesawat cabin crew akan menghidangkan dua kali meal dalam kapal terbang. Memandangkan anak-anak tidur sebaik berlepas, jadi kami ambil meal yang telah ditempah ketika kali kedua cabin crew bawa dan hidangkan makanan sekitar jam 5 pagi waktu Malaysia. Penerbangan selama lebih kurang 8 jam berjalan lancar tanpa sebarang keadaan cuaca buruk. Jam 5.30 pagi dah mula nampak ufuk timur kemerah-merahan matahari bakal terbit. Sangat cantik pemandangannya. Sempat juga ke bilik air mengambil wuduk dan menunaikan solat Subuh.

Muka mengantuk tapi teruja
Jam 10.25 pagi waktu di Sydney, kami tiba di lapangan terbang antarabangsa Kingsford. Kami tiba 20 minit lebih awal dari yang dijangkakan. Ketika pendaratan yang agak ‘cantik’ dan tidak terasa gegarannya, penumpang-penumpang bertepuk tangan dalam kapal terbang. Syukur, anak-anak tak meragam sepanjang pernerbangan dan mereka sangat teruja. Ini adalah pertama kali mereka terbang jauh dan lama selama lapan jam. Sebelum ini pernah ke Korea tapi tak selama ini.

Kosongkan ruang di kaki... lepas ni kita tidur
Cuaca mula terasa dingin sebaik sampai. Kami diberi pilihan samaada mahu keluar ke balai pelepasan dan ketibaan di lapangan terbang atau duduk sahaja di dalam ruang transit di balai pelepasan. Kami memilih untuk keluar dan berehat di balai ketibaan kerana flight seterusnya adalah jam 6.45 petang menaiki penerbangan Qantas ke Christchurch. Jadi kami perlu check in jam 3.45 petang. Masa yang ada selama 5 jam ini kami gunakan untuk makan, solat dan mandi serta berjalan-jalan di dalam dan luar airport.

Tiba di Airport Sydney
Sebaik tiba di kaunter imigresen, mereka memberi keutamaan kepada keluarga yang membawa anak kecil dan warga emas. Mereka membenarkan kami satu kumpulan untuk ke kaunter tanpa perlu beratur panjang. Di kaunter ini borang declaration atau pengisytiharan yang telah diisi dalam kapal terbang disemak. Untuk ahli keluarga yang lain memang tiada barang-barang yang diisytiharkan. Hanya satu form sahaja kepunyaian saya yang saya isytihar. Ini bagi memudahkan urusan yang lain agar ahli keluarga tak perlu beratur panjang dan dibenarkan ke laluan green lane. Jadi saya seorang sahaja ke laluan khas untuk pemeriksaan beg.

Pokok Krismas
Mereka bertanyakan barang-barang makanan yang dibawa dan telah diisytihar. Sambil menunjukkan senarai panjang 4 helai kertas barang makanan dan ubatan yang dibawa, saya dibenarkan keluar  tanpa perlu membuka beg. “What a long shopping List you have here”, kata seorang pegawai kastam di situ. Saya terangkan barang makanan tersebut untuk kami gunakan di New Zealand nanti dan kami hanya transit beberapa jam di Sydney sebelum berlepas malam nanti. Akhirnya mereka benarkan saya keluar tanpa banyak soal.

Bunga lily ni wanginya Mama
Ahli keluarga yang lain ke lorong hijau atau green lane yang tiada barang-barang declare. Mereka membawa beg pakaian sahaja. Dan mereka perlu berhenti di suatu tempat secara berkumpulan dan seorang anjing pengesan akan mengelilingi beg tersebut. Alhamdulillah, ianya pantas dan tiada keraguan. Semuanya lepas tanpa sebarang masalah. Sebenarnya nasib-nasib juga bila lalu di kastam checkpoint ini… maka banyakkan berdoa agar dipermudahkan urusan kita.

Kristal ball kononnya
Seterusnya kami ke balai ketibaan dan berehat di sana. Sempat juga saya dan anak-anak keluar di pintu airport untuk bergambar di luar dan menghirup udara segar di situ. Cuaca baik namun agak sejuk. Kami hanya makan biskut, roti dan membeli kentang goreng McDonald di sana. Kagum dengan servis McDonald di sana. Kita tak perlu menunggu lama di kaunter. Kurang dari 2 minit memang kita akan dapat makanan yang dipesan. Di sana pelanggan juga boleh membuat order makanan dari mesin khas untuk pesanan makanan dan membayar menggunakan kad debit atau credit sahaja. Jadi tak perlu risau jika tiada wang tunai. Semua kemudahan ada dan mudah serta pantas.

Ronald Mc Donald

Mesin ni la untuk order dan bayar makanan yang dibeli

Tak perlu bawa wang tunai.. bawa kad sahaja di mana-mana

Duit tukaran Australia

Banyak juga kedai makanan halal di airport ni. Ada juga restoran Thai yang halal di balai pelepasan. Dan ada beberapa kedai Kebab milik orang Turkey di sana. Setelah makan, kami bertanyakan surau kepada seorang staff restoran yang memakai tudung di McDonald. Surau dan bilik air untuk mandi (Shower) ada di tingkat atas balai pelepasan. Maka kami perlu naik ke tingkat 2.

Mesin ni pun guna kad debit atau credit juga ya.. tak perlu tunai pun...

Anak-anak sempat mandi dan menukar baju di bilik air yang ada kemudahan pancur air (shower). Wuduk boleh diambil di bilik air ini kerana surau atau prayer room di tingkat 3. Setelah siap dan membersihkan diri, kami ke surau di tingkat 3. Jika tak pasti arahnya, boleh bertanya kepada staf-staf airport. Mereka sangat peramah dan boleh tunjukkan.

Surau ini adalah subuah bilik yang telah diubah suai. Hanya ada satu surau yang boleh dikongsi oleh Muslimin Muslimat. Bangsa dan mereka yang beragama lain juga boleh menggunakan prayer room ini. Ada selipar dan sejadah disediakan di dalam cabinet kecil di belakang pintu. Ruangnya agak besar. Boleh berehat di sini seketika dan selesa. Ada beberapa orang staff Imigresen yang berbangsa Pakistan yang kami temui di surau ini bekerja di airport Sydney. Mereka telah lama migrate ke Sydney. Mereka juga yang memberitahu ada beberapa restoran halal di airport tersebut.

Tandas dan ada gambar 'shower' pancuran untuk mandi

Boleh cari bilik air ni.. untuk ambil wuduk dan mandi

Notis dalam surau

Ruang dalam surau

Ini lah prayer room atau surau yang boleh digunakan di Sydney Airport
Jam 3 petang (Waktu Sydney) kami keluar dari Surau untuk mencari kaunter Qantas untuk check in. Tiket yang dibeli sebenarnya dari Emirates. Memandangkan kedua-dua syarikat ini adalah business partner, ketika pergi ke Christchurh, flight operated oleh Qantas. Manakala penerbangan balik nanti dari Christchurch adalah flight Emirates.

Di kaunter Qantas untuk daftar masuk
Ketika tiba di kaunter untuk check in, kami adalah antara orang yang terawal. Banyak mesin check in disediakan. Namun kami lebih suka check in di kaunter. Ketika di kaunter Qantas untuk check in, masalah melanda. Semua ahli keluarga yang lain dah dapat boarding pass. Tapi masalah untuk anak bongsu Zarra yang terdapat keraguan tentang maklumat beliau. Dalam system di sana, jantina Zarra adalah ‘boy’. Dalam passport jantina nya perempuan. Agak lama juga pakcik kaunter ini cuba menyelesaikan masalah ini. Kerisauan mula menyelubungi diri.. risau tak lepas pula nak naik flight ke Christchurch. Setelah hampir 40 minit pakcik crew tu telefon sana sini untuk pengesahan jantina, akhirnya baru selesai masalah ini. Suatu perasaan yang sangat lega…. Macam-macam masalah nak sampai ke bumi Kiwi... dari mula nak beli tiket flight, masalah visa suami, dan akhirnya masalah jantina dalam sistem imigresen di Australia la… banyak dugaan kami lalui untuk sampai ke sini.

Serius betul muka pakcik ni.. tapi sangat-sangat baik untuk menyelesaikan masalah kami

Nasib baik kami check-in awal 3 jam. Bayangkan lah jika kita ambil connecting fligt yang jarak masanya agak pendek dan singkat, pasti terkejar-kejar dan boleh terlepas flight. Dah la beli tiket tu mahal. Belum tentu ada seat atau tiket lain jika tertinggal flight..  Sebab tu kami reserve kan masa menunggu beberapa jam yang agak lama.., dan kami tak berani keluar ke Sydney untuk berjalan-jalan dan balik semula ke airport, sebab tak nak terkejar-kejar sana sini kerana kekadang masalah yang timbul tidak dapat dijangka. Ada juga traveller yang sanggup keluar ke Sydney CBD semasa menunggu connecting flight malam. Tapi banyak risikonya juga.

Dah penat menunggu

Ketika masuk ke kaunter imigresen untuk cop passport, sekali lagi kami diarahkan ke laluan khas yang membawa kanak-kanak dan warga emas. Jadi kami tidak perlu beratur panjang di kaunter imigresen. Cuma bila tiba di tempat nak scan beg dan laluan x-ray tu, suami pula dipilih secara rawak untuk masuk ke dalam satu bilik kecil x-ray pemeriksaan menyeluruh. Pmeriksaan pihak kastam dan imigresen di Australia sangat-sangat ketat. Sentiasa lah berdoa agar urusan dipermudahkanNya. Syukur, akhirnya kami dapat bersantai-santai menunggu masa untuk berlepas di ruang legar balai berlepas sambil cuci-cuci mata.

Akhirnya dapat juga boarding pass
Akhirnya penerbangan Qantas berlepas dari airport Sydney jam 6.45 petang. Sebelum tu kami dah ke gate 31. Namun tiba-tiba ketika menunggu di situ, baru perasan pintu gate telah ditukar ke gate 25. Dan bila tukar gate ini lah, rupanya bantal busuk Zarra tertinggal di gate 25. Dan sedar ketiadaan bantal ini dalam flight sebab nak tidur. Nasib baik la Qantas ada bagi bantal kecil dan selimut. Dapatlah mereka gunakan dalam flight. Malangnya saya terlupa nak request halal meal beberapa hari awal sebelum berlepas. Jadi kami hanya diberi vegetarian food, roti dan biskut. Lapar punya pasal, kami siap request lagi roti dan biskut dari crew cabin. Crew pun baik-baik belaka... siap tanya nak apa-apa lagi sebab kami je Muslim dalam flight tengah malam tu dan bawa anak kecil. Anak-anak semua lena dalam penerbangan yang memakan masa 3 jam itu. Untuk kanak-kanak, dapat juga la travelling kits dan goodies bag berisi alatan tulis dan mewarna.

Cuci-cuci mata di duty free shop

Sabar ya Dik.. nanti balik semula ke Sydney kita beli koala bear ya

Di airport Sydney memang banyak USB port untuk charge handphone atau gadget

Kenangan dengan bantal busuk yang tertinggal.. Dah emel kepada airport, malangnya tak jumpa juga

Bantal yang hilang

Sebelum tukar Gate untuk naik flight.. Patut la ada Vietnam Airlines di situ... Sentiasa check gate mana takut tiba-tiba tukar

Port untuk Charge HP dan Devices

Float Coke yang cukup murah..AUD1.00 sahaja

Nak order McD pun canggih mesin order nya. Bayar guna card ATM atau credit card pun boleh.

Plane dah sampai.. tunggu boarding

Sibuk nak earphone sorang satu

Agak selesa ada entertainment lagi

Kami tiba di lapangan terbang antarabangsa Christchurch jam 11.40 malam. Ketika sampai, tiada fligt lain yang tiba. Jadi airport agak lengang dan tiada orang. Di airport duty free shop, saya membeli simkad New Zealand untuk memudahkan saya menelefon pihak motel, kereta sewa dan menggunakan GPS sepanjang perjalanan kelak. Simkad NZ dan data yang dibeli berharga NZD43 (beli di Airport ada diskaun). Mereka siap masukkan kad sim tersebut dan kita dah boleh terus guna.

Seterusnya ke kaunter imigresen untuk urusan chop passport. Pegawai di kaunter ini sebenarnya yang menandakan pada form declaration kita sama ada kita perlu ke green lane atau lorong barang-barang yang telah diisytihar. Pastikan kita mengisi form declaration dan arrival card New Zealand ini di dalam kapal terbang. Sekali lagi, hanya saya seorang yang mengisytihar barang makanan. Ahli keluarga lain melalui lorong hijau. Alhamdulillah, anjing pengesan ada seorang sedang bertugas tapi anjing tersebut sibuk menghidu-hidu beg orang lain. Dan kami lepas tanpa masalah.
Ada movie dan games tak la bosan sangat

Saya juga tunjukkan list senarai barang yang dibawa. Mereka hanya tanya kepada kita barang apa yang dibawa.. Mungkin kerana sudah lewat malam, jadi ianya tak ada lah rumit dan prosesnya agak cepat.. Tak sampai sejam pun urusan di sini selasai dan kami keluar di balai menunggu ketibaan. Di sini saya membuat panggilan telefon kepada Motel yang ditempah. Mereka menyediakan pengangkutan atau airport transfer ke motel sehingga jam 2 pagi. Dan kita perlu maklumkan kepada mereka terlebih dahulu semasa booking motel.

Ketika sampai di Christchurch International Airport, suasana lengang

Boleh guling-guling tak ada orang di kaunter imigresen

Beli SIm kad terus di duty free shop airport sebab dapat diskaun. Beli NZD43 dan boleh cover seminggu sebab guna GPS

Tolak beg keluar dari airport cari gate 3 untuk tunggu van shuttle ke motel

Dah mula rasai suasana Christmas

Dah mula sejuk... sekitar 20 Celcius

Sejuk beku.. sementara tunggu van shuttle dari motel
Wakil motel tersebut mengarahkan kami menunggu di luar airport di pintu 3 domestik. Kami mengambil beg dan menolak troli ke pintu 3. Kira-kira 10 minit kemudian, tiba van shuttle yang ditunggu. Sebaik sampai, kami diberi kunci bilik. Kami diberi satu apartment 2 bilik (dua queen bed dan 2 single bed) dan satu bilik studio (2 katil single). Pada asalnya ketika membuat tempahan bilik melalui booking.com saya menempah satu apartment dua bilik (2 queen bed dan 2 single bed). Tapi memandangkan kami bertujuh dan ketika menempah airport shuttle van motel ni dengan menyatakan kami 4 dewasa dan 3 kanak-kanak, mereka cuba membuat pengesahan semula. Saya nyatakan ada tiga kanak-kanak semuanya dan seorang kanak-kanak tidak memerlukan katil atau tilam. Dan saya sanggup bayar extra bed jika mereka nak. Sebenarnya bukan masalah bayaran mengikut kata manager yang menghantar emel tersebut. Mengikut fire policy di sana, sejak berlakunya gempa bumi yang dahsyat di Christchurch tahun 2011 (jika tak silap saya), maka fire policy untuk hotel/motel lebih ketat. Seorang perlu ada katil sendiri. Saya tak pasti dengan keperluan lain. Maka, mereka mengesyorkan untuk menambah satu bilik studio untuk dua single bed.

Jika di Malaysia,syarat di homestay atau hotel tak ketat sangat berapa orang boleh bermalam dalam sesebuah hotel, tapi di luar negara agak berbeza. Di Malaysia pun child car seat tak pakai pun tak apa, tapi di New Zealand dan Australia, jika tak pakai boleh dikenakan saman.

Van Motel yang ditunggu telah tiba

Cantik dan selesa

Ada heater di bilik. Lega dapat bilik yang selesa..

Dapur

Ruang Tamu

Tiba-tiba ada seekor kucing ni ikut masuk dalam bilik juga

Gemuk nya kucing ni

Apa kah ini? Gula pasir ..complimentary untuk buat air... packaging nya pun cantik..

Sampai sahaja di bilik jam 1 pagi waktu Christchurch (5 jam lebih awal dari Malaysia), kami buka beg stok makanan dan panaskan nasi goreng kampong dalam microwave. Nak guna pinggan mangkuk di sana, kami akan gunakan sabun Taharah yang dibawa untuk sertu terlebih dahulu.
Selesai makan, kami berehat dan tidur dengan nyenyak setelah perjalanan yang sangat jauh dan berliku untuk tiba di sini. Cuaca sangat dingin di luar sekitar 10°Celcius. Terpaksa lah kami menggunakan heater dalam bilik. Masing-masing kepenatan dan lena diulit mimpi. Saya solat Subuh dulu jam 3.30 pagi sebelum tidur sebab takut tak sedar keesokkannya. Dah janji dengan company car rental untuk mereka datang mengambil kami di motel ini jam 8.30 pagi. Harap-harap dapat bangun awal esoknya.
Motel yang selesa

Penginapan di sini sangat baik. Sangat disyorkan kerana:
1)      Menyediakan airport transfer dari Airport ke Motel dari jam 7 pagi hingga 2 pagi.
2)      Tak berapa jauh dari airport (lebih kurang 5 km)
3)      Bilik yang selesa dengan kelengkapan dapur
4)      Servis yang baik dan staff yang peramah (milik orang Cina warga Hongkong)
5)      Bilik apartment semuanya atas tanah (ground level), dan boleh parking kereta hingga depan bilik.
6)      Ada taman permainan untuk kanak-kanak.

Airport Lodge Motel, 105, Roydvale Avenue, 8053 Christchurch.

Ingatkan ini pokok lupin

Reception.. nak check out hantar kunci sahaja.. tak ada sign apa-apa pun...